Vynikající román s příměsí krvavé historie Jižní Ameriky.

Sergio Álvarez je kolumbijský spisovatel, pracoval v reklamě, televizi i filmu. Byť je u nás velkou neznámou, za své knihy získal již řadu cen a jeho první kniha Učitelka by navíc měla být v dohledné době zfilmována. Rozsáhlý opus 35 mrtvých psal celých deset let a zachycuje v něm neradostný stav Kolumbie od roku 1965.

Autor nás v roli vypravěče provádí třiceti pěti lety mrazivě temné kolumbijské historie. Vypravěč, který se pokaždé objeví v nesprávnou dobu na nesprávném místě a stojí za ním řada nesprávných rozhodnutí. Již od počátku je jasné, že na čtenáře nečeká právě romantické čtení. Sergio si rozhodně s ničím nebral servítky a čtenářům předložil Kolumbii v celé své nahotě. Nahlédneme tak do země, která byla dlouhá léta sužovaná polovojenskými režimy, guerillami a válkami drogových kartelů, na jejichž pozadí se příběh odehrává. Autor rozehrává složitý a propletený příběh jednoho smolaře a dalších desítek postav, se kterými se hlavní hrdina v příběhu střetává.

Protagonisté oscilují mezi nájezdy, tancem, pitím, sexem a politickými aktivitami, aby nakonec skončili tam, kam nechtěli nikdy jít. Álvarez nedává svým hrdinům žádnou šanci na šťastné zítřky, a tak nezbývá, než užít si den a nemyslet na to, co bude dál.

Stejně jako ve většině knih z jihoamerického kontinentu, i v 35 mrtvých hrají svojí nedílnou úlohu policejní síly, zločinci a podobné živly. Tuto knihu je navíc velmi těžké žánrově zařadit. Objevují se zde prvky detektivního románu, stejně tak jako thrilleru, ale i dalších žánrů. 35 mrtvých je ale především svědectvím a výpovědí o krvavé minulosti a současnosti této země. Protože v zemi, jako je Kolumbie, která je ovládána drogovými barony, zkorumpovanými politiky a policií, je zločin pro mnoho lidí čistým potěšením.

Kniha působí celkově zvláštním, originálním a místy až děsivým dojmem, který v nás zanechá spoustu rozporuplných pocitů. I samotná úprava knihy je hodně netradiční, odstavce zde budete hledat marně a před očima se vám bude míhat jednolitý text bez jakéhokoliv oddělení nebo zvýraznění.

Autor: Petr Čapek