Výlet do světa zázraků za tikotu hodin

Vlastně není těžké to odhadnout – to ten nápad. Ten je totiž boží. Jako opravdu boží. Natalja Ščerba nám předkládá zcela originální svět časodějů – ano, čtete správně, opravdu jde o časoděje a ne čaroděje. Čas je tady zvláštní magickou silou, díky které můžete dokázat vlastně cokoli. Stačí být hodinářem s dostatečným stupněm časodějství a jste za vodou. Tedy, pokud nejste zrovna Vasilisa Ohnivá.

Ta totiž vyrůstala ve světě běžných lidí – v našem světě, který je ve světě časodějů znám jako Ostala. Není úplně jasné proč, ale jednoho dne se z ničeho nic objeví její dlouho ztracený otec Severin Ohnivý a vezme ji k sobě domů, kde se děje spoustu nepochopitelných věcí, nikdo se k ní nechová hezky a hlavně, nikdo se neobtěžuje cokoli vysvětlovat. A tak si Vasilisa sama skládá k sobě jeden puzzlík za druhým a snaží se pochopit, o co vlastně jde, komu věřit a komu ne. A jestli se všichni zbláznili, nebo snad kouzla opravdu existují.

Nějak stručně popsat, o čem Časodějové – Klíč k času vlastně jsou, je nemožné. Autorčina série má totiž spoustu dílů a také podle toho začíná – hodí čtenáře rovnýma nohama do světa, který se řídí naprosto jinými zákonitostmi než ten náš, čas se natahuje a smršťuje jako žvýkačka podle vůle toho, kdo ho ohýbá, kolem poletují víly, pronášejí se prastará proroctví, kdekdo touží po nějakém klíči a ještě ke všemu se chystá soutěžit ve zpěvu. Jde z toho hlava kolem. Minimálně tedy na začátku. Ale k dobru se dá připočíst to, že v tom nejste sami. Vasilisa, hlavní hrdinka celé série, je v tom s vámi, a vy tak svět časodějnictví objevujete po jejím boku.

Na to, že jde o knihu, která by se dala označit jako middle-grade, tedy spíše pro mladší čtenáře, si Časodějové neberou servítky a pálí jednu bombu za druhou. Na každé stránce na vás čeká něco nového – ale možná je to vlastně dobře. Mladší čtenáři se totiž rozhodně nudit nebudou.

Je vidět, že Natalja Ščerba má plán, za kterým si jde a příběh prostě buduje tak, aby se ubíral tudy, kudy má. Občas se tak dá dopředu odhadnout, co se bude dít, občas to celé působí příliš naplánovaně nebo strojově, občas se autorka zastaví u drobností, které by se daly odmávnout na jednom odstavci, a rozebírá je několik stran, občas zase fofrem přejede něco, čemu byste rádi věnovali víc času. To všechno ale vyvažuje magická originalita jejího světa, který vás do poslední stránky nepřestane okouzlovat. A jistá naivita, jednoduchost či předvídatelnost ke knihám pro mladší čtenáře patří.

Jak jsem už řekla, Časodějové – Klíč k času je prvním dílem rozsáhlé série, u které se v současnosti dokonce jedná o zfilmování. Nejspíše se tedy můžeme těšit na další díly, ve kterých se s našimi hrdiny ponoříme hlouběji do tajů časomagie, kde budou dospívat a stávat se mocnějšími a mocnějšími. Pokud váháte, zda je kniha pro vás to pravé, jděte se na ni alespoň podívat do prodejny. Protože i kdyby nic jiného – a že je toho spousta, co vám Časodějové mohou nabídnout – ta obálka? Hotový knižní klenot.

Hodnocení: 70 %

Autorka: Katka Stupková