Vše, co jsme neměli vědět

Následující příběh není nijak nepravděpodobný. U pultu komiksových knih postává nerd, vyhlíží nějakou novinku, ideálně z universa, které má jednotlivé vztahy a zápletky mezi postavami domyšlené do co největších detailů. Nepřekvapí nás, že pokukuje po přebalech, aby zahlédl logo MARVEL. Jenže co to? Najednou tu před ním stojí objemný svazek, který očividně Marvel nevyprodukoval, ale značka této firmy se skví na jeho papírové obálce. Zvědavě si knihu bere do rukou, ohmatává, potěžkává (konečně bude mít možnost si zlepšit fyzičku, aniž by musel chodit ven) a s jistou dávkou nedůvěry si ji bere k pokladně. Vždyť přece jen se v textu uvádí, že jde o neautorizovaný portrét společnosti. Celá anotace a i fakt, že kniha neobsahuje jediný obrázek, dává tušit, že její autor Sean Howe sepsal něco, co má potenciál malé rozbušky. Nerd tedy doma usedne a začne číst. Po týdnu vyleze z pokoje, aby se pozdravil s rodiči a dal si něco k snědku. Po svačině na Goodreads knize dává pět hvězdiček, byť aspoň tu půlku by jí ubral, když někdy až kacířsky rozbíjí jeho vysněné představy o ideálním světě Marvelu.

Sean Howe sice napsal do hloubky pronikající portrét Marvelu, ale demýtizující a v nemálo momentech poměrně kritický příběh úspěchu, který se na nás v posledních letech valí z pláten kin. A právě jeho načasování (originál vznikl v roce 2015) dává tušit, že Howe si samotným úspěchem Marvelu vypomáhá. Každopádně zaplaťpánbůh za to, neboť třeba by se tak specializované a poměrně i náročné čtivo na náš drobný trh ani nedostalo. Kdoví.

Nyní však máme Howeho publikaci Marvel. Co jste neměli vědět o komiksovém zázraku doma a můžeme vést diskuze, jak moc dobrá je. A jestli vás to zajímá, vězte, že je dobrá. Velmi dobrá. Dává vzpomenout na mimořádně vydařenou biografii o Stevu Jobsovi z pera Waltera Isaacsona, obdobně podrobnou a obdobně demýtizující, byť ne lacině kritickou. Marvel nese všechny potřebné rysy pečlivé dlouholeté práce, zkoumání, v neposlední řadě však i literárního umu nasbíraná fakta (a že jich je!) předložit ve srozumitelné formě, vlastně v řadě případů velmi poutavé, dramatické až akční. Howe promyšleně kombinuje historiografii firmy s popisem děl, umí se pozastavit dokonce i u jednoho jediného komiksového okna a zdůraznit, jak mimořádné bylo (a v kontextu historie komiksu i je).

Marvel přes svoji všechnu objemnost (stran i informací) tak má rozhodně šanci vás vtáhnout a bavit. Nejvíce na něm zamrzí absence obrázků či fotografií, což lze vysvětlit skutečností, že hold autor neměl posvěcení od klíčových lidí společnosti. Nelenivý čtenář (a nerd určitě) si však může řadu potřebných informací dohledat a nějak se k jejich vizuálnímu dokreslení dopracovat.

Velkou předností knihy pak je její schopnost oslovit (a nadchnout) i člověka nezasvěceného. Ne snad, že by ten, kdo Marvel má načtený (a nakoukaný) si práci Sean Howeho neužil o poznání víc, přesto i laik a začátečník, je-li dostatečně otevřen novému „komiksovému poznání“, kulhat při čtení nebude. Možná o něco více unaven, ale ve výsledku ze čtení odejde obohacený. A díky váze knihy i posilněný – minimálně v zápěstí…