Vražedná lhůta je originální a troufalý počin

13. 3. 2019 v 12.24

Ježipetr je kniha s roztomilými dětskými říkankami. Básničky jsou tu nápadité, veselé a nevinné. Jenomže co když z nich čerpá inspiraci brutální vrah? Vražedná lhůta je skvělý mix hororu, klasické detektivní hádanky i noirového thrilleru. Pohodlně se usaďte a pusťte se do nebezpečné hry, v níž jde o život.

Rakouský spisovatel Andreas Gruber (1968) má na svém kontě řadu úspěšných knih, proto bylo jen otázkou času, kdy se jeho thrillery objeví i u nás. Novinku Vražedná lhůta vydalo nakladatelství Kalibr a vy se můžete těšit na pořádnou nálož napětí a šokujících zvratů. Gruber je profíkem ve svém žánru, a tak mu nedělá nejmenší problém vytvořit něco, co vás zaručeně přiková k židlím.

Vražedná lhůta je mišmaš klasické detektivní hádanky, krimi románu a thrilleru. Na své si přijdou milovníci noirových hororů stejně jako čtenáři amerických thrillerů o sériových vrazích. Autor využil motivy, které se osvědčily, a díky tomu budete mít pocit, že příběh důvěrně znáte a že je vám blízký. Zároveň je Vražedná lhůta originální a troufalý počin.

Kniha přímo volá po filmovém zpracování a nijak nepochybuji o tom, že i čeští čtenáři získají závislost na lehce perverzním a ujetém světě Andrease Grubera. Co se týče pojetí, Vražedná lhůta využívá postupy klasických detektivních hádanek. Na své si přijdou fanoušci Agathy Christie, protože i tady se vraždí podle infantilních říkanek a z celého příběhu na vás dýchne určitě starosvětské kouzlo. Paradoxně je Vražedná lhůta i moderním příběhem připomínajícím americké krváky o úchylných zabijácích.

To, co mě nadchlo ještě více než zápletka, je ústřední dvojice hrdinů. Šestadvacetiletá Sabine pracuje v Mnichově v jednotce, která má na starosti místa činů. Jejím snem je pracovat pro Spolkový kriminální úřad, kde o ni ovšem nejeví zájem. Chytrým tahem bylo udělat ze Sabine od začátku podezřelou z vraždy. Čtenář tak má všechno z první ruky, sleduje vyšetřování jejíma očima a případ mu připadá až nechutně reálný. Sabine svou zbrklostí vtáhne do vyšetřování forenzního psychologa Maartena, za což se bude hodně dlouho proklínat.

Maarten je typem Velkého detektiva a upřímně řečeno, kam se na něj hrabou všichni sociopati ve službách spravedlnosti. Tenhle chlápek se vyžívá v tom, že ho ostatní nenávidí. S chutí vyvolává konflikty, své kolegy i nadřízené považuje za pitomce a velmi osvěžující je i jeho vzhled a jeho zlozvyky. Sabine a Maarten jsou jako oheň a voda, a jakmile se spolu poprvé ocitnou o samotě, čtenář ví, že zábava může začít. Autor ctí zásadu, že v detektivce má své místo humor i nadsázka, a díky tomu je Vražedná lhůta jednou z knih, které budou bavit i příští generace. To, čemu se naopak vyhnul, je klišé a patos. Ani na chvíli nesklouzl ke kýči, a pokud je mu něco naprosto cizí, pak je to nabubřelý styl, poučování nebo nudné popisy.

Jeho dialogy jiskří, vyprávění má říz a vy si budete přát, aby nakladatel teď hned vydal všechno, co kdy napsal. Vztah Sabine a Maartena je vztahem dvou inteligentních lidí, kteří znají svou hodnotu a kteří si nic nenechají líbit. Ze Sabine budou mít zaručeně radost všechny feministky a myslím, že kniha neodradí ani romanticky založené čtenářky. Stručně řečeno, Vražedná lhůta je skvělou ukázkou toho, jakým směrem se má vydat současná detektivka.

Veronika Černucká