c21e4ced

Vražda beze smyslu

Huldar ani nikdo z jeho kolegů nikdy nebyl svědkem něčeho takového. Vražda, která od samého začátku absolutně nedává smysl. Kdo by chtěl zabít matku od rodiny? Přes jakékoliv pátrání v její minulosti neobjeví nic, co by nasvědčovalo tomu, že se jí chtěl někdo pomstít. A pak je tu její malá dcera, která byla tomu všemu přítomna. S dívenkou ale nemohou zacházet jako s běžným svědkem a tak je na scénu povolán dětský domov a Freyja, která má za úkol z holčičky šetrně dostat informace.

Cesta Freyji a Huldara se nicméně nezapočala až při řešení případu, ale o něco dříve. A jejich vztah v osobní rovině lehce narušuje celé vyšetřování. Freyja je na Huldara naštvaná a to právem, a Huldar se to všemožně u ní snaží vyžehlit, ale pokaždé šlápne vedle a ještě to zhorší. Jejich spolupráce se prohlubuje, když je objeveno další tělo.

Krimi thriller DNA je neuvěřitelně propracovaný. Autorka si se čtenářem nijak nezahrává, přesto ho nechává tápat. Nějakým způsobem spolu musí souviset desítky let starý případ islandské sociální služby a současné vraždy. Ty jsou svou rafinovaností a unikátností nesmírně děsivé. Žádná krev, žádné nože. O to je to hrůznější. Kdo by se bál obyčejných věcí, které má doma. Vysavač přeci není vražedně vyhlížející zbraň a přesto. Při popisech utrpení, kterým si oběti musely projít se budete otřásat a klást si otázku, kdo by něčeho takového byl schopen.

Yrsa Sigurdardóttir pracuje se značným množstvím postav, které spolu zdánlivě nemají nic společného. Jejich životy jsou zcela odlišné, ať už věkem, sociálním postavením nebo zájmy. Vrah je velice rafinovaný, a to co ze začátku vypadá jako náhodné smyčky číselných kódů, se na konci stává tím, co bude rozhodným faktorem.

DNA je první díl trilogie a i když se jedná o severské krimi, svým zpracováním se přibližuje více mistrům hororu, jako je například Stephen King. Pokud máte rádi napětí, hádanky a šifry, mrazivé prostředí Skandinávie, je pro vás DNA to pravé. Zaručeně se u čtení nudit nebudete. A možná se trochu začnete bát věcí, které běžně používáte. To ale k takovému čtení patří. Já už se nemůžu dočkat dalšího dílu, protože i když Huldar a Freyja případ dotáhli do konce, všechno se nevyřešilo.

Autorka: Kristýna Pekárková