Vraťme se na začátek Dánovy tvorby

10. 3. 2017 v 12.03

Dominik Dán je slovenský fenomén v oblasti krimi. Píše pod pseudonymem, protože sám aktivně působí při vyšetřování vražd, a jeho knihy vycházejí ve stotisícových nákladech. Početnou skupinu českých příznivců potěší nová Dánova kniha Nestydaté neviňátko.

Nestydaté neviňátko (slovensky Nehanebné neviniatko) patří úplně na začátek Dánovy tvorby – po knize Popel všechny zarovná to byla druhá kniha, kterou Dominik dán napsal a vydal. Vyšla v roce 2005, k nám se tedy dostává s pořádným zpožděním.

Děj se odehrává v temných devadesátkách – píše se rok 1997 a v Našem městě (rozuměj: v Bratislavě) zuří válka gangů. Kromě ozbrojených přepadení přišel čas i na atentáty v podobě náloží nastražených v autě. Jednu takovou explozi na sídlišti mordparta právě vyšetřuje, když se objeví nový případ. Talentovaná a krásná studentka architektury a dcera velvyslance ve Švédsku je nalezená mrtvá ve vlastním domě. Znásilněná, podřezaná, udušená igelitkou. Richard Krauz a jeho parťák Chosé se pouštějí po stopě. Může hrát roli nešťastné dětství s nábožensky orientovanou matkou? Co románek s ženatým mužem? Proč se v domě ani na těle oběti nenašly skoro žádné stopy násilí a proč vrah z domu odnesl bezcenné papíry? Vzhledem k rodinným vazbám je vyšetřování pod velkým politickým a mediálním tlakem. A najevo začínají vycházet věci, které na slovenskou politickou scénu nevrhají zrovna to nejlepší světlo. Podaří se Richardovi Krauzovi ustát náročnou situaci a celý případ rozplést, nebo to bude další případ, který bude muset na pokyn z vyšších míst odložit ad acta?

Co můžete od Nestydatého neviňátka čekat? To, co už od Dominika Dána znáte a co mu přináší trvalý úspěch u čtenářů: skutečné případy z policejní praxe (v případě války podsvětí stačí zalistovat v tehdejším slovenském dobovém tisku), drsný policejní humor, staré známé z mordparty, reálie, na které si většina z nás ještě pamatuje a hlavně: napětí a spád. V případě Nestydatého neviňátka jde navíc o případ se sexuálním motivem a peprnými  detaily, což se na zájmu čtenářů také nutně projeví. I mě tahle knížka dost bavila, i když jisté výhrady bych měla. Na Nestydatém neviňátku je stejně jako na Popelu znát, že se jedná o Dánovu ranější tvorbu. Dialogy nejsou ještě tak vybroušené a vypointované, tentokrát mi  ty chlapácké kecy sem tam lezly i na nervy (naštěstí to trochu zlepšovala přítomnost kriminalistky, nové posily sboru Petry). I tahle kniha často sklouzává do politického thrilleru a i když chápu, že prorůstání podsvětí a politické reprezentace je pořád aktuální, a to nejen na Slovensku, není to zrovna žánr, který bych vyhledávala. Pokud si ale tyhle okolnosti odmyslíme, zůstane zajímavý a neobvyklý příběh mrtvé mladé ženy, který stojí za přečtení.

Autorka: Hana Kubíková