Vrah s duší básníka

25. 5. 2015 v 15.59

Dvě mrtvé dívky, vrah, co píše básně a mladý detektiv, který skrývá víc, než se na první pohled zdá. Básník Dominika Dána je příběh plný hříchů minulosti.

Osmaosmdesátý rok je rokem změn. Stále častěji se ozývají hlasy volající po svobodě, slovo DEMOKRACIE se stává skloňovaným pojmem a v ulicích se objevují první demonstranti. Politický systém se začíná otřásat v základech.

Dívce, nalezené v lesíku jsou však všechny tyto události lhostejné. Ona už nic z toho, co přijde nezažije. Z jejího těla kdosi vytvořil zvrácený vzkaz a Richard Krauz, novopečený člen bratislavské mordparty, moc dobře ví, komu je určen. V jeho minulosti se totiž skrývá víc stínů, než se na řádného strážce pořádku sluší…

Dominik Dán je slovenský fenomén. V současné době má na kontě celkem 19 knížek a více než 650 000 prodaných výtisků – mezi slovenskými čtenáři se tak těší popularitě srovnatelné s předními autory severských detektivek. A přestože do češtiny bylo přeloženo zatím jen 8 jeho románů, i u nás si začíná získávat široký okruh fanoušků. V čem spočívá tajemství úspěchu spisovatele, jenž byl ještě před pár lety velkou neznámou? Předně je to dokonalá znalost prostředí; autor, který svou pravou identitu skrývá pod pseudonymem se netají faktem, že v “civilním” životě pracuje jako kriminalista. Inspirací jsou mu většinou skutečné případy, ze kterých ve svých knihách s menší či větší přesností vychází. Policejní hantýrka, břitký humor, svérázní hrdinové – to jsou hlavní devizy “dánovek”.

Nejinak je tomu i v případě Básníka. Pátrání po vrahovi, jenž si obzvláště brutálním způsobem vyřizuje účty s minulostí, se odehrává v roce 1988, tedy na pozadí politických a společenských změn. Skutečnost, že je do celé věci zapleten jeden z členů oddělení vražd, vyšetřování značně stěžuje a Krauzovi kolegové mají náhle plné ruce práce. Musí chytit vraha a současně ochránit nováčka před byrokratickou a vyšetřovací mašinérií, jež hrozí, že jej pro podezření z vraždy semele. Dánovi detektivové přitom v žádném případě nejsou žádní superhrdinové z televizních seriálů. Spíš naopak, jde o obyčejné chlapy, co si k obědu dávají játrový sýr s rohlíkem, po práci rádi zaskočí “na jedno” a mají plné zuby nahánění nějakých “študáků s letákama”. Právě zdánlivá obyčejnost hlavních postav je další silnou stránkou knihy. Připočteme-li rychlý spád děje a svižné dialogy, získáme detektivku, která skutečně stojí za povšimnutí.

“Je pro mě důležité, abych čtenáře zaujal a donutil jej přemýšlet,” říká v jednom rozhovoru Dominik Dán. V Básníkovi se mu to povedlo dokonale.

Autorka: Michaela Křivohlavá