e0eec288

Vítejte v noční můře

Po naprosto jedinečném zpracování To přináší OneHotBook i Řbitov zviřátek na dvou CD s filmovým přebalem. A rozhodně je to příběh, který byste si neměli nechat ujít. Lékař Louis Creed se s manželkou a dvěma dětmi přestěhuje z rušného Chicaga na samotu do městečka kdesi v Maine, kde chce začít nový život a víc se věnovat rodině. Z pohotovosti míří na univerzitu, kde má působit jako školní lékař, a předpokládá, že tempo a náročnost jeho práce budou mnohem příjemnější.

Manželé Creedovi se seznámí se sousedy, postarším párem Normou a Judem, i s krásami a nástrahami svého rozlehlého pozemku. Na něm se totiž nachází i neobvyklé místo – hřbitov domácích mazlíčků opatřený neumělou cedulkou ŘBITOV ZVIŘÁTEK, kam místní děti snad odjakživa pohřbívají zesnulé zvířecí kamarády. A ačkoli místo na první pohled působí neškodně, v lesích kolem číhá cosi temného, co znesvětilo posvátnou půdu indiánských kmenů…

Stephen King je mistr atmosféry

Jeho příběhy jsou většinou zcela jednoduché: vezme si základní podivnou premisu, dosadí do ní zajímavé postavy, a pak už jen nechá příběh plynout. A hle, je tady 500 stránek, ani nemrknete. Příběh tohoto románu není tedy nijak komplikovaný, a bude lepší o něm nic dalšího nevyzrazovat, protože právě v postupném odhalování tajemství tkví mnoho z kouzla.

Zprvu lehká a příjemná atmosféra rodinného štěstí s přibývajícími stránkami stále houstne. Přes jednotlivé podivnosti a zaškobrtnutí se vyprávění žene kamsi do hlubin šílenství a nočních můr, které však King předkládá jako něco ospravedlnitelného a pochopitelného. Mezní situace, do nichž vhání své hrdiny, je přetváří, jejich povahy a hodnoty zašlapávají do prachu. A kromě toho zde opět – jako v tolika Kingových knihách – působí něco prastarého, zlého a zkaženého, jakási hladová temnota, která se nevyhnutelně hlásí o slovo.

Audio dává příběhu nový rozměr

Audio zpracování románu mu navíc dodává úplně nový rozměr. Nevím, jak vy, ale když se dívám na horor, nejspíš bych nebyla ani z poloviny tak vyděšená, nebýt sugestivního hudebního doprovodu. I tady funguje hudební složka příběhu, jednotlivé předěly a zvuky, jakožto prvek stupňujícího se napětí. Pokud budete – hloupě, stejně jako já! – poslouchat audioknihu večer před spaním, nejspíš si neužijete tu nejpohodovější noc života. Já nespala do čtyř.

Nic není důležitějšího než vypravěč, jak vám nesedne hlas či styl přednesu, kniha vás prostě nemůže pohltit. Řbitov zviřátek má vypravěče celkem tři. Největší kus příběhu pro sebe ukousl Vasil Fridrich, představitel Louise, který účinkoval třeba právě už v Kingově To a já si ho oblíbila jako jeden z hlasů audioknihy Všemi dary obdarovaná.

V druhé části knihy s podtitulem Mikmacké pohřebiště se začínají objevovat i druzí dva vypravěči – Klára Suchá jako Louisova žena Rachel a Jan Vlasák, jenž promlouvá chraplavým hlasem souseda Juda. Fridrichův přednes je příjemný, správně dramatický, hlas se mu láme, klesá i stoupá v těch správných chvílích, čiší z něj Louisův smutek, šílenství i strach, zkrátka se k příběhu báječně hodí. Skvělý výkon předvádí i Suchá, jejíž emoce vám budou proudit do uší snad ještě uvěřitelněji. Jediný problém pro mě představoval Vlasák. Barva jeho hlasu je jedinečná a k postavě starého, moudrého vypravěče Juda se báječně hodí, místy jsem však měla pocit, že herec tolik nepřemýšlí nad rozpoložením své postavy a jeho projevy občas ujely prostě někam úplně jinam, než měly. Tyto výstřelky se však objevují jen zřídkavě a stejně tak Judovy promluvy nejsou nijak hojné. Celkově je tedy audioknižní zpracování románu chytlavé a geniálně napomáhá mrazivosti už tak dost děsivé atmosféry hororu.

Audio versus film

Audiokniha se objevuje ve stejné době jako filmové zpracování slavného Kingova příběhu, které vstoupilo do kin 11. dubna. Porovnávat stejný příběh hned ve třech různých podobách je pozoruhodné. Každé médium zdůrazňuje jiné složky příběhu, a kde se na papíře člověk opájí propracovaností Kingova jazyka, tam mu v audio podobě plní uši zejména mrazivé metafory pronášené tím správným tónem, a na plátně ho zase udeří do očí vizuální estetika v čele s omaskovanými dětmi. Filmové zpracování navíc přináší něco nového i těm, kteří již knižní předlohu znají: drží se jí poměrně volně a příběh si ohýbá tak, aby více vyhovoval AV formátu s kratším rozsahem. Na jeho vyznění a děsivé atmosféře od začátku do konce se však naštěstí nic nemění.

Pokud si tedy v životě přejete kapku hrůzy a nejednu bezesnou noc, Řbitov zviřátek je tu pro vás, s postavami, které nevyženete z hlavy, děsivými obrazy vykreslenými do nejmenších podrobností a zlovolným Maine, které hraje hlavní roli ve většině Kingových narativů.

Jděte do toho: budete se bát.

Kateřina Stupková