Vesmírně podivné přátelství

Alex prožívá zvláštní dětství. S epilepsií, kterou způsobil meteorit, když mu prorazil lebku, to nemá lehké. Ve škole ho šikanují, matka ho hlídá jako ostříž a on žije v tak trošku jiném světě než ostatní. Až do chvíle, kdy se seznámí s panem Petersonem. Najde v něm nečekaného spojence a přítele. Panu Petersonovi je totiž mnohem, mnohem více let než Alexovi. Jim to ale nevadí.

Hned na začátku se dozvíte, že Alexe zastavili celníci na hranicích v Anglii. V autě má 113 gramů marihuany, několik tisíc liber a urnu s popelem na předním sedadle. Vypadá to na průšvih, ale Alex si je jist, že udělal tu jedinou správnou věc. A jakou? Na to si musíte přečíst celý Alexův životní příběh.

Dá se říct, že Vesmír versus Alex Woods je asi ta nejzvláštnější „obyčejná“ kniha, jakou si kdy přečtete. Je to krásný příběh o životě, smrti a tím mezi. Právě Alexova jinakost je to, co činí příběh tak úžasně lákavým a stravujícím. Nebudete napnutí, už po pár stránkách zapomenete, že toužíte vědět, co vedlo k událostem na celnici. Vžijete se totiž do vyprávění malého kluka, který prožívá neskutečných pár let. Meteorit, epilepsie a nakonec přátelství, které žádné jiné nepřekoná.

Příběh Alexe vás naplní pocitem malosti i radosti z cizího štěstí. I když je to vyprávění velmi smutné, Alex má v sobě něco, co dokáže člověku přinést potěšení a znovuobjevit ztracenou víru v lidstvo. V knize od Gavina Extence je něco krásného a nečekaného.

Vesmír versus Alex Woods nemá jedinou chybu. Nenutí člověka ke čtení s touhou se dozvědět, jak to bude dál, přesto jako by vás sama kniha toužila obsáhnout ve svém příběhu. A Alexův příběh je tak jedinečný, že jen těžko budete hledat další jemu podobný. Jeden tip bych ale měla – pokud jste byli Extencovou knihou nadšeni, zkuste Příšerně nahlas a k nevíře blízko od Jonathana Safrana Foera, určitě vám pomůže se dostat přes absťák, který po Alexově vyprávění určitě přijde!

Autorka: Dáša Čechová