Věřit vlastním očím

Román vám k nahlédnutí nastaví rovnou tři zrcadla. Budete odrazu některého z nich věřit? První pohled je nedokončený autobiografický román Richarda Flynna, trochu uzavřeného studenta Princetonu, od chvíle jeho seznámení s Laurou Bainesovou a Josephem Wiederem, univerzitním profesorem psychologie. Odraz románu se rozplyne jejím zmizením a vraždou profesora. Druhé zrcadlo příběhu nastavuje John Keller, zkušený reportér, kterého si najal literární agent po přečtení části románu. Po novinářsku se setkává s lidmi, zpovídá je a pokládá otázky tak, aby se dozvěděl i ten nejmenší detail pro svůj příběh, vyřešení vraždy a pokračování románu. Třetí pohled nastavuje policejní detektiv ve výslužbě, který měl případ na starost. Aby ulevil svému svědomí a vykoupil se z alkoholismu, který mu v době případu mohl zatemnit úsudek, zahloubává se znovu do případu a nechce jej tentokrát nechat nevyřešený. Viníků se objevuje mnoho a stejně jako se v zrcadle začíná zaostřovat jejich motiv, v jiném úhlu už vypadá důvod vraždy nepravděpodobně. Rozuzlení může přinést objevení zbytku románu, který může být ale také pouhou fantazií, neodbytný reportér s citem pro detail, nebo policista s analytickým myšlením, který už nemá co ztratit. Ale taky se sotva před vyřešením může odpověď rozplynout jako odraz na hladině rybníka.

Děj je trochu pomalejší, nevpadnete ihned do vraždy a jejího vyšetřování, jen tušíte, že se něco děje. A bez pocitu aktuálního rizika se pročtete až na konec. Nejspíš se nebudete bát, ale budete pátrat po motivech, vyhlížet odchylky ve výpovědích a očekávat odhalení. V tomto směru je autor dokonalý. Hlavní postavy poznáte z různých úhlů pohledu. Čím více lidí, tím více názorů. Když už máte pocit, že jste někoho z nich poznali, objeví se nová výpověď a vše může být úplně jinak. Jsou to prostě ta všudypřítomná pokřivená zrcadla.

Zajímavý příběh stojí i za vlastním vydáním této knihy. Autorem je rumunský novinář, Eugen Ovidiu Chirovici. Jeho jméno vám možná nic neříká, ale v Rumunsku vydal několik úspěšných románů. Aby se psaní knih stalo jeho obživou, potřeboval se dostat na větší knižní trh. Své štěstí zkusil u amerických literárních vydavatelství, ale dílo zůstalo bez odezvy. Po přestěhování do Velké Británie se knihu podařilo vydat a dočkala se úspěchu. I přesto, že je to jeho první anglicky psaná kniha, už nyní se prodala do více než 30 zemí.

Autor: Alena Bouchalová