Velšský obr, který dobyl svět

Tom Jones, který se vlastně nejmenuje Tom Jones, ale Thomas John Woodward, se narodil v malém městečku ve Walesu v roce 1940. Jenže tady kniha nezačíná. Tom čtenáře rovnou vrhne doprostřed svého životního příběhu, do doby, které sám říká dno. V roce 1983 si totiž všichni mysleli, že je bývalá světová hudební jednička už za zenitem. Možná si to o sobě trochu myslel i sám Tom Jones, ale místo pochybností se dál snažil prorazit zpět na vrchol.

Než se ale dozvíme, jestli se mu to podruhé podařilo, přece jen se vrátíme na začátek Tomova života, do Walesu. Tomu se naštěstí většina bombardování za druhé světové války vyhnula, a tak Tom popisuje své dětství jako velmi hezké a ničím nerušené. Dozvíme se, že musel malý Tommy strávit téměř dva roky zavřený v pokoji, protože dostal tuberkulózu, nebo že opravdu neměl rád školu. Popisuje ale také svou první lásku nebo první práci v továrně na rukavice. Tohle všechno je zasazeno především do padesátých let 20. století a čtenář se tak dozvídá také spoustu zajímavostí o tom, jak se v této době ve Walesu žilo. Nejde ale jen o strohý popis nejdůležitějších životních událostí, Tom si živě pamatuje a barvitě líčí i rvačky v místních hospodách či zajímavé historky z práce.

Při čtení těchto řádků se vám bude zdát, že byl Tom naprosto obyčejný pracující mladý muž z Walesu, který měl úplně normální život. A tehdy tomu tak opravdu bylo. Jenže Tom měl navíc oproti ostatním hlas jako zvon. A tímto hlasem se chtěl živit. V pokračování svého životního příběhu vás tedy provede od svých hudebních začátků, kdy objížděl velšské hospody a kluby, až po první příčky hitparád a schůzky se slavnými osobnostmi. Budete mít pocit, že znal snad každé slavné jméno, na které si vzpomenete. Jenže stejně tak, jak nebyl lehký začátek jeho pěvecké kariéry, ani průběh všech těch dlouhých dekád nebyl jednoduchý. Tím se Tom Jones netají. V knize vypráví jak o úspěších, tak o neúspěších.

A všechny své zážitky a příhody vypráví opravdu bez servítek. Píše tak, jak mluví, což znamená tak, jak mu jeho velšský zobák narostl. Pokud byl tedy někdo kokot, tak o něm Tom mluví jako o kokotovi. A to jsem ještě vybrala jedno z těch méně sprostých slov. Když vám řeknu, že se kniha mohla jmenovat Kundí krysař, dělám to proto, abych odradila ty čtenáře, kteří nemají rádi podobný slovník. Kniha je takových výrazů plná. Ale právě to jí dodává na autentičnosti a vy tak snáze uvěříte všemu, co vám ten velšský kluk řekne. To, že přešel z piva na šampaňské, ještě neznamená, že upustil od svého způsobu vyjadřování.

Nejen, že je kniha autentická, ale také obsahuje čtivý příběh. Tomův život byl velmi rozmanitý a je vidět, že se asi nikdy nenudil, ať už byl doma ve Walesu a prodával vysavače, nebo vystupoval v Las Vegas. Knize ještě přidává na atraktivitě Tomova upřímnost. Nebojí se zkritizovat opravdu nikoho. Díky tomu všemu jsem ji přelouskala za dva dny i přesto, že má přes 450 stran.

Navíc si myslím, že má kniha co nabídnout opravdu širokému spektru čtenářů. Fanoušci Toma Jonese nemusí vůbec váhat, zda si knihu mají přečíst. Mně stačilo znát pár Tomových písniček a fakt, že už je na hudební scéně tak dlouho, aby mi bylo jasné, že má tento životní příběh čím zaujmout. Ale i milovníci historie, nejen hudební, si přijdou na své. Dnes je (již sirovi) Tomu Jonesovi 76 let a za svůj život toho zažil hodně. Obyčejný život v 50. letech ve Walesu či rasová segregace v Americe promítající se do hudebního i každodenního života jsou v knize také zajímavě popsány. Možná vás ale tahle kniha může bavit prostě jen proto, že je v ní popsán neopakovatelný životní příběh.

Hodnocení: 87 %

Autorka: Michaela Vavřinová