Velká prázdninová cesta

2. 2. 2015 v 14.19

Cestovat s dětmi je úplně jiná liga, než cestovat bez nich. Co dím: je to prostě jiný sport. Pokud jste se rádi toulali po Evropě s baťůžkem a bydleli přes Couchsurfing, nebo prostě "jak to vyšlo", nasedali nazdařbůh do vlaků – a teď plánujete rodinnou dovolenou, přesně víte, co mám na mysli. A tak si říkám, co mi to vnuklo chtít (jen na základě názvu) přečíst si zrovna dětskou knížku Cestování s velrybou, příběh jedné milé rodiny, která nemá peněz nazbyt a klasickou variantu dovolené u moře v all-inclusive hotelu s bazénem si prostě nemůže dovolit.

Připomnělo mi to trochu moje vlastní dětství, ať už zážitky s rodiči (mnohem častěji jsme jezdili "na blind" a jen výjimečně s cestovkou) nebo náš turistický oddíl, jehož zasloužilým členem byla na "obytňák" předělaná Škoda 1203.

Pozor, následuje spoiler! Velryba z názvu knížky je totiž právě předělaná dodávka, se kterou se rodiče se třemi dětmi vydají až na Gibraltar. Po cestě zažijí spoustu zajímavých příhod a i když se vlastně nic zásadního nestane, jistě na tyhle prázdniny nezapomenou, pro každého tam budou nějaké ty vzpomínky, které si pak člověk nese až do dospělosti. V anotaci se píše o dobrodružstvích a o tom, že "maminka i tatínek z nich mají nervy na dranc", ale já z toho ten pocit rozhodně neměl. Rodiče ví, že s dětmi je celý život jedno velké dobrodružství, a není rozhodující, jestli pouštíte býka z ohrady ve Španělsku nebo u sousedů na zahradě.

Knížce bychom mohli vyčítat zbytečně pomalý rozjezd – nebo taky až moc rychlý konec, kdy výprava skončí rozbitou převodovkou, jejíž oprava zlikviduje zbytek rozpočtu celé mise. Ale ono na tom ve skutečnosti vlastně nesejde. Kdyby Terka, Ema a Tomáš projeli ještě slibované zámky na Loiře, na celkovém vyznění by to nic nezměnilo. Všechny postavy jsou krásně uvěřitelné, děj lehce mimo čas (ale tak nějak jsem cítil, že jsou to spíš 90. léta než aktuální současnost).

Autorku Evu Papouškovou můžete znát nejen jako autorku další dětské knížky, Kosprd a Telecí (byla nominovaná na cenu Magnesia Litera 2014), ale také jako scénáristku televizních seriálů. Možná mi přijde trochu škoda, že autorka i na této knížce nespolupracovala s ilustrátorkou Galinou Miklínovou. Mnohem "odvázanější" ilustrace Zuzany Rusínové nejsou vůbec špatné, ale pro dětského čtenáře možná až příliš abstraktní (ale kdoví, možná je podceňuju).

Autor: Adam Zbiejczuk