f9284fb5

Varování autora: Budete číst do posledního dechu!

Erika Fosterová čelí velmi kontroverzní situaci. V kontejneru je nalezeno zmučené tělo mladé dívky. Otřesný pohled, který se jí zaryje do paměti, znamená jediné – musí vraha najít. Jenomže má svázané ruce. Kolik překážek bude muset překonat, aby se mohla zapojit do vyšetřování, a především najít bestiálního vraha, který nezná slitování?

Navíc vyjde najevo, že tato oběť není jediná. Vypadá to minimálně na dva případy… Zatím… Patrně sériový vrah útočí na naivní a důvěřivé dívky a skrývá se za vymyšlenými profily na Facebooku. Žádné stopy, žádné důkazy, jen vymyšlené identity, kterým naletěly nic netušící oběti. Jako by se duch plížil deštivým Londýnem a lovil nevinné duše. Erika to tentokrát bude mít opravdu těžké. O to větší je ale její přesvědčení. Jako vždy…

Když autor zvolí příběh na pokračování, čekají ho těžké chvíle. Neměl by se opakovat, jeho postavy by se měly vyvíjet, a hlavně by měl čtenáře co nejvíce zaujmout. Robert Bryndza se o to pokouší už počtvrté. Možná se ptáte, co dalšího může nabídnout. Ale už v minulém díle výborně ukázal, že se umí odklonit od svého zavedeného stereotypu a překvapit pro něj neotřelou zápletkou. V tomhle případě vsadil na něco trochu jiného.

Stejně jako ve všech knihách tu figuruje vrah, který vyniká zvlášť odpornou brutalitou. Díky přesvědčivosti a poutavosti autorova stylu máte před sebou dokonalého netvora, který ve vás vyvolá nejednu negativní emoci. Kromě toho ale ukazuje, jak nebezpečné může být sdílení soukromých informací, jako tiché varování. Hledání vraha tak umně spojil s aktuálním problémem a prošpikoval ho navíc aktuálními narážkami. I to příběhu pomáhá na dramatičnosti. Čtenář má pocit, jako by se děj odehrával teď a tady.

I staré známé trio sympatických detektivů prochází dalším vývojem. Tentokrát trochu pookřáli. Jsou vřelejší a přidali víc vtipu. Díky tomu je kontrast s hrůzou vrahových činů ještě syrovější. Největší změnou však prošla postava Eriky Fosterové. Na té si dal autor opravdu záležet. Studená Erika doslova roztává.

Stejně tak pilně pracoval na vrahově lince. Na můj vkus je do příběhu vsunuta brzo, mám radši, když do poslední chvilky nevím, kdo jím je, a můžu přemýšlet. Tuhle možnost tentokrát Bryndza čtenářům nedal. Ale příběhu to nijak na atraktivnosti neubírá.

Spíš bych řekla, že jsem tam tentokrát našla i něco mezi řádky. Náznaky, myšlenky k zamyšlení. Pokud je tam nenajdete, vůbec nevadí. Minimálně si zpříjemníte čas dobře vystavěnou detektivkou, které nechybí drama, barvitost a vypjaté situace, které brnkají na nervy. Autor dobře ví, na kterou strunu zahrát a do všech postav umí vložit všechny odstíny, které potřebuje. Klobouk dolů před jeho představivostí, která dokáže vytvořit tak věrohodné postavy. Oceňuji jemný humor, který knize dodává ještě o trochu lepší fazonu. Není nad to se trochu pobavit při chytání nechutného vraha (ne vážně, sem tam odlehčení opravdu není na škodu).

To platí i pro stavbu jednotlivých situací. Je to mozaika jen několika míst, nedělá vám exkurzi po ulicích Londýna. Bez zbytečného popisu a zdržování. Ale při čtení jsem občas vnímala některé sekvence, kdy mi skoro běhal mráz po zádech. Právem je díky tomu všemu tak oblíbený. Tak pozor, aby vám nedošel dech, bude to napínavé.

Autorka: Tereza Bártová