Vampýrská akademie kniha vs. film

Knižní Rose Hathaway je drzá, tvrdohlavá, odvážná a impulzivní. Objeví se průšvih a můžete si být jistí, že v tom má prsty právě ona. Ráda se baví a flirtuje s kluky a vždy se dokáže dostat do potíží. Ve filmu Rose propůjčila svůj vzhled začínající herečka Zoey Deutsch a že se bylo na co dívat. Nejen že je Zoey krásná holka, ale hlavně umí hrát a to, jakým způsobem dokázala pronášet jednotlivé vtipné komentáře, zamilovaně koukat na Dimitrije nebo někomu pořádně namlátit, bylo jedinečné. Zoey byla jednoznačně nejsilnější stránkou filmu a pro roli Rose nemohli vybrat lepší herečku.

Její nejlepší kamarádka Lissa, kterou Rose ochraňuje, je naopak křehká, jemná a mírná, tak jako každá správná princezna. A byť s Lucy Fry jsem na začátku po zveřejnění obsazení trochu bojovala a příliš se mi na Lissu nehodila, časem jsem si ale zvykla a teď se mi ve filmu zdá perfektní. Pokaždé, když je kniha, co má spoustu fanoušků, zfilmována, se najde mnoho lidí, kterým se nelíbí ten či onen herec, ale k mému překvapení se mi celé osazenstvo líbilo, až na jedinou výjimku… a tou byla Olga Kurylenko.

Film se knihy držel relativně věrně, ale i zde byla spousta drobných odchylek. Nejrůznější informace, které posouvaly děj, se Rose v průběhu filmu dovídala často z jiných zdrojů, než tomu bylo v knihách, ať už jí posloužily videonahrávky, Dimitrij, Christian, internet nebo knihy. Spíše to ale přineslo určitou pestrost a možnost pro Rose dostat se do kontaktu s ostatními postavami. Tvůrci se určitě nemohou zavděčit každému. Nicméně důvod, proč právě Kurylenko mi na roli ředitelky zásadně nesedla, byl ten, že knižní ředitelka Kirova byla mnohem starší, odměřenější a důstojnější. Zatímco Kurylenko div se v jedné scéně nezakousla Rose do krku. V celém filmu se chovala jako hysterka a byla úplně mimo. Jen těžko se mi věřilo, že této ženě by mohla být svěřena správa nad celou školou.

Film byl plný momentů, které vás rozesmějí a pobaví a po odchodu z kina si budete s přáteli se smíchem připomínat velkou spoustu scén. Co však těmto scénám chybělo, byla jistá provázanost, obzvlášť v první půlce filmu. Velice rychle se střídaly a měli jste pocit, že skáčete z místa na místo. Chvíli jste v současnosti, pak se přenesete ve vzpomínkách Rose do minulosti a setkáte se s potrhlou Sonyou, pak jste opět v přítomnosti, abyste se skrz Rose dostali do scény k Lisse. Byť se mi film líbil, bylo zde několik momentů, které mě trochu zamrzely. Jedním z nich bylo první setkání mezi Lissou a Christianem. Jejich začínající vztah utrpěl, tak jako jiné okamžiky, rychlým střihem a krátkou stopáží, a tak po několika prohozených slovech už spolu okamžitě flirtovali, chyběl tam jakýkoliv vývoj. Druhou scénou je pak závěrečná bitka Rose a Christiana s kouzelnými psy. Tato akční sekvence mohla dostat ve filmu mnohem větší prostor (stejně jako v knize). A byť vše nakonec bylo velice efektní, nevyužili tvůrci zcela jejího potenciálu.

Dimitrij. Ten, kterého všechny fanynky chtěly tolik poznat. Danila splňuje mé představy Dimitrije skvěle, jenom některé okamžiky byly trochu divné. Jako scéna, kdy „medituje“ nebo cvičí na kruzích. Avšak ve chvílích, kdy se podíval na Rose, nebo když se dostal do akce, byl úchvatný.

A snad jen několik poznatků na závěr. Za povšimnutí určitě stojí i celá atmosféra akademie. Historické lokace byly velice působivé a všechny studentky nosily slušivé uniformy. Rose a Mason tvořili skvělou dvojici a od první scény jste mezi nimi cítili okamžité přátelství. Dominic byl perfektním Christianem a dokázal vystihnout jeho tajemnou, samotářskou a sarkastickou povahu. Všechny scény se Strigoi, byť oproti knize přidány navíc, byly akční a chytlavé. A hláškou filmu pro mě určitě je „Miluji tvé šaty. Spalme je.“

Hodnocení knihy: 95 %
Hodnocení filmu: 75 %

Autorka: Jana Buchtová