Upřímná zpověď puberťáka, který nevykradl zubaře

Markus Zusak začal svou kariéru spisovatele trilogií o dvou bratrech. Můžeme se dohadovat, na kolik tato knižní trojka reflektuje jeho vlastní rozervanost a rozpolcenost z dob, kdy byl ještě teenager. Pravdou je, že Roky pod psa jsou vskutku sugestivně napsané a natolik uvěřitelné, že možná budete mít pocit, jakoby je psal váš kamarád někde potmě na půdě a vy je náhodou našli.

Cameron Wolfe je patnáctiletý kluk. Trochu sígr, ale taky docela přemýšlivý puberťák. Žije se svými rodiči, dvěma bratry a sestrou, pro které je většinu času jen budižkničemu a celkově člověk, za kterého je třeba se stydět. Jeho matka vaří pořád dokola žampiony a jeho bratr Rubík mívá přehršel praštěných nápadů, které ale většinou skončí na prahu dveří, anebo tváří v tvář krásné sestřičce u zubaře. Největší vzrušení v jejich životě představují vzájemné rvačky a boxovací zápasy.Když začne Cameron pomáhat svému otci, aby si vydělal peníze, setká se s Rebeccou. Najednou je skutečnější než všechno ostatní a on zjistí, že jediné, po čem kdy toužil, je mít dívku, které nikdy neublíží. Je všechno ale tak snadné a přímočaré?

Zápletka knihy je jednoduchá a na první pohled může ve čtenáři vyvolat dojem, že se nic neděje. Opak je ale pravdou. Cameron se mění, dospívá. A ač by se mohlo zdát, že Roky pod psa osloví hlavně početnou základnu náctiletých čtenářů, bylo by omylem odložit ji na poličku pro mladé. Pro dospělé je totiž kniha skvělou připomínkou toho, že i oni byli kdysi naivní, bojovali se svými rodiči, přemýšleli o světě jinak, báli se ho a měli velké sny a plány.

Zusak vypráví poměrně úsporně, přesto dokáže jediným slovem obsáhnout celý rozervaný svět. V určitých pasážích se prozaický text téměř mění v poezii, syrové věty odpovídají Cameronově rozpoložení. Reálné zážitky jsou střídány snovými pasážemi, do kterých se promítá Cameronova touha žít a přežít nelítostnou proměnu chlapce v muže. Zároveň se nenápadně probouzí jeho touha stát se spisovatelem a měnit svět k lepšímu prostřednictvím slov. Nelze však říct, že by kniha byla depresivní. Naopak! Je vtipná a psaná s lehkým nadhledem. Cameron je mladík schopný sebereflexe a nenápadné ironie. Hořkosladká chuť dospívání ve vás zůstane ještě dlouho a o to více se budete těšit na další dva díly. Slibuju!

Autorka: Anna Březinová