Trosečník na rudé planetě

Informace, že filmovou adaptaci svěří studio do rukou ostříleného veterána sci-fi žánru, Ridleymu Scottovi, uklidnila nejednoho fanouška literární předlohy. Při čtení totiž přicházelo bezpochyby každému na mysl, jak píp chtějí tuhle knihu postavenou na ich-formě a osamoceném jedinci na Marsu atraktivně zfilmovat? Důvěru, že Scott se s tím vypořádá, posilovalo vědomí, že scénáře se chopil Drew Goddard. Já vím, že si asi jména těch, co dávají do kupy „filmová písmenka“ pravděpodobně nechováte v paměti, Drewa Goddarda si však do ní zkuste napěchovat. Podílel se na seriálech jako Alias, Ztracení, nebo filemch Monstrum či Světová válka Z. Mimochodem, pokud jste viděli posledně zmíněný titul, pak si dokážete představit, že Goddard nepřistupuje k adaptaci přebytečně pietně. A proto i se Marťanovi dostává hned několik tu drobných, tu výraznějších úprav. Ty sice zaryté milce předlohy mohou proti filmu poštvat, ty rozumné však potěší, neboť alespoň dokazují, že film si žádá poněkud odlišného jazyka a navíc, proč by nutně musely vedle sebe existovat dvě totožné kopie, jedna na papíru, druhá na plátně?

Tím de facto už obhajuji to, co může knihou poznačené diváky překvapit. Filmová verze Marťana těžiště citelně posunula – proto mají ve filmu mnohem více prostoru události ze Země, zatímco řada epizod, odehrávajících se na Marsu, se pod režijní vedení Ridleyho Scotta nedostala. Místy to překvapí, neboť (nesmím spoilerovat!) hned několik situací život Marku Watneymu významně zkomplikuje. Oslabení dramatičnosti jeho pobytu na Marsu si na druhou stranu filmaři vynahradí finální scénou. Ta dramaturgicky dává opravdu smysl, na stranu druhou smysl dává právě pro znalost žánrových hollywoodských filmů a je tedy jistým způsobem předpokládaná (a učebnicová).

Scottova verze, i prostřednictvím častějších záběrů na Zemi, posiluje „USA hero“ náladu a patosu se nevyhne/nevyhýbá. To Andy Weir byl na obdobné dojmy skoupější a propašoval do svých řádků mnohonásobně více ironie. Ona sice ve filmu neschází, díkybohu a Mattu Damonovi, přesto komediální potenciál (ale i vědecká popisnost) se musela i kvůli stopáži poněkud schoulit do ústraní.

Pokud bych knihu před filmem nečetl, patrně bych si snímek užil více, takto se s ním budu muset trošku vyrovnávat. Snaha se s ním sžít však nebude tak vynucená, protože Scottova režie nepostrádá energii a um, co do obrazů si lze ve filmu nalézt hned několik momentů, kdy vaše oči budou plesat blahem. Což mě přivádí k doporučení, že pokud můžete, pořiďte si film na Blu-Ray disku. Kvalita obrazu a zvuku je pro tento žánr naprosto podstatná. A mimochodem, disk nabízí hezkou řádku bonusových materiálů. Ten nejzajímavější se vám nabídne hned zkraje, pojednává právě o transformaci knihy do filmu. I část o obsazení předá několik nezanedbatelných doplňujících informací, pak už jde vesměs o různé hříčky, tu více, tu méně povedené. (Zvláště ty záběry, které mapují skvělou náladu na place, opět dokazují, jak bývá ona atmosféra nepřenositelná a u nezúčastněných způsobí více rozpaků než záchvěvů bránice.)