Trojčata, která si nic nenechají líbit

Ne snad, že by fantasy (trilogií, pentalogií a kdovíjakých dalších gií) určených pro mladé náš trh nenabízel dost, přesto boom způsobený veleúspěchem náctiletého kouzelníka s lennonkami vyprodukoval a mezi regály knihkupectví vpustil nejeden slabý odvar (slušně řečeno) či dokonce kvalitativně umrlčí dílo s úmyslem především sama sebe prodat.

O textu J. D. Rineharta, anglického rodáka, sokolníka, milce všech potemnělých hradů, se naštěstí tahle negativní pojítka nemusejí použít. Do ruky se vám totiž s jeho prvním dílem Prokletý král dostává umně vybudované pohádkové drama, za jehož četbu se nemusejí stydět ani ti z nás, co si po ránu před zrcadlem počítají nové šediny. Rinehartův svět (zatím) nenabízí toliko bohatě ilustrovaný fikční svět, porovnáme-li jej právě s již zmíněným Harry Potterem. Na stranu druhou, v kontextu pohádkového žánru (možná že právě toto označení se o něco více hodí než přímo fantasy) zdařile využívá známých a odzkoušených prvků – už jen ona číslice tři pohádkám dominuje – aby je zapředl do sítě protkané nesnadnými rozhodnutími, psychologicky vypracovanými hrdiny a uvěřitelnými motivacemi a jednáním.

Není v úmyslu této recenze odvyprávět anotaci či dokonce snad ústřední zápletku, v potaz berte jen doporučení, že i přes jistou klišoidní expozici o sudbách a prokletích, které se vztahuje k panovníkovi v říše zvané Toronie, oplatí se zůstat četbě nakloněn. Následující kapitoly a části prvního dílu trilogie totiž postupně začnou vířit vodu, stupňovat napětí a s opravdu notně vygradovanou katastrofou ukončují knihu a v nás vzbuzují očekávání na díl druhý.

Prokletý král nabízí opravdu jen maličko chvil na oddech, pokud vnímáme takové chvíle jako ty části, v nichž se vesměs spíše hovoří. Jenže v podání Rineharta právě tyto momenty do značné míry předkládají čtenářům střípky, z nichž si lze seskládat povahové rysy a zákoutí duše jednotlivých postav.

Svým způsobem tedy lze předchozí odstavec překlopit do věty, že ať už se v Prokletém králi mluví nebo válčí, nudit se nebudete.