Třikrát víc humoru

Kniha Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel vyšla poprvé v roce 2009 a českého překladu jsme se dočkali v roce 2012 díky nakladatelství Panteon. Ačkoli od vydání nějaký ten měsíc už uběhl, o knize se stále mluví (a dokonce se dočkala i filmové adaptace, nejdražší v historii švédské kinematografie). Zabodovala i další Jonassonova kniha – Analfabetka, která uměla počítat aneb jak se chudá dívka z chatrče zaplete do jihoafrického jaderného programu, stane se překladatelkou z čínštiny nebo prodavačkou padělaných sošek z období dynastie Chan. A abychom toho severského humoru neměli málo, ve sbírce nesmí chybět ani Zabiják Anders a jeho přátelé (a sem tam nepřítel), který uvádí na scénu trochu prostomyslného kriminálníka, jenž se po letech strávených za mřížemi dostává na svobodu.

Jonassonovy knihy jsou založené na absurdních situacích a bláznivém humoru. Najdete v nich zcela atypické postavy, které vás nepřestávají udivovat svými názory a nápady. Bláznivé situace, při kterých by vám měl jít mráz po zádech, ale vy se přitom smějete a klepete si na čelo. Zápletky jsou nereálné a šílené, pokud ale na tuhle hru přistoupíte, užijete si to. Přestože je příběh občas příliš zamotaný a objevuje se i několik samoúčelných událostí, autor tento nedostatek vyvažuje některými velmi povedenými scénami.

Každá nová kniha z pera tohoto švédského novináře čtenáři dá přesně to, co čeká. Pokud jste si na jeho styl zvykli a sedí vám, prakticky žádné nové dílo vás nemůže zklamat. Prostě bezstarostné čtení pro jakoukoli volnou chvilku. Po přečtení všech tří dosud vyšlých knih tak zbývá už jediné – rozhodnout se, která je vaše nejoblíbenější (to už necháme na vás). A snad se i těšit na další – Jonasson prodal celosvětově 14 milionů knih, snad je to pro něj dobrá motivace pokračovat v psaní dál.

Autorky:  Eva Korytářová, Hana Kubíková, Olga Zbranek Biernátová