Tragická událost v Zapadákově není náhoda, ale promyšlený útok

Kathryn Danceová je agentkou CBI a specialistkou na kinezii, neboli nauku o řeči těla. Díky jedné chybě je suspendována do civilní divize a převelena k vyšetřování požáru v hudebním klubu Zapadákov. Brzy vyjde najevo, že nešlo o náhodu, a Kathryn se pouští do honu na muže, který si libuje v zabíjení děsivým způsobem – pomocí manipulace. Co dokáže s lidskou bytostí udělat hrůza a panický strach ze smrti?

Čtvrtý díl s vyšetřovatelkou Kathryn Danceovou se točí kolem lidského strachu a všech jeho podob. Tentokrát proti sobě agentka nemá konkrétního vraha, ale pouze jeho psychologický profil, a musí se snažit proniknout do jeho mysli bez svých tradičních postupů. A čím blíže mu je, tím více si uvědomuje hrozivou sílu, s jakou pachatel dokáže přimět dav k zuřivému útoku na ostatní lidi nebo i vlastní rodinu.

Spisovatel Jeffery Deaver je známý především díky sérii s forenzním vyšetřovatelem Lincolnem Rhymem. Postava Kathryn Danceové je Rhymův pravý opak, zapeklité případy řeší zcela odlišným způsobem. V Zapadákově autor staví na první místo lidské chování – hluboko zakořeněný pud sebezáchovy a panické jednání, které v rukou jiných může mít fatální následky. Nejděsivější na celé knize je paradoxně fakt, že v ní netečou potoky krve, nestřílí se a nedochází k brutálním fyzickým útokům. Pokud se totiž podíváte hlouběji do příběhu, zjistíte, že zabít se dá mnoha rozličnými způsoby a že vrah nemusí mít na rukách krev.

Jeffery Deaver umí napsat knihu plnou překvapivých zvratů, přesto se drží hlavní linky – strachu, který vykreslil tak, že ho téměř fyzicky cítíte.

Po dočtení knihy vás nejspíše budou znervózňovat davy, uzavřené prostory, nákupní střediska a podobně. Na mne tak alespoň kniha zapůsobila, více si všímám neverbálních projevů při komunikaci u druhých i u sebe. Po dočtení Zapadákova se nejspíše budete cítit poněkud nejistě, a ten pocit ve vás nějakou dobu zůstane.

Autorka: Kristýna Pekárková

Soutěž (ukončena)

Vyhrajte knihu Zapadákov. Vítězi se stanou ti, kteří bez chyby projdou kvízem a na poslední otázku vymyslí co nejkreativnější odpověď, podle které budeme nakonec vybírat. Soutěž končí 3. listopadu 2015, do dvou dnů kontaktujeme pět výherců.

Úplná pravidla soutěže

Výherci a jejich odpovědi na soutěžní otázku „Kvadruplegický detektiv Lincoln Rhyme, specialistka na kinezii Kathryn Danceová – to jsou slavné postavy Deaverových románů. Zkuste mu vymyslet nového hrdinu. Popište nám ho.“:

1. Dušan Kříž – Jmenuje se Terrence Spotecold. Ti, kteří ho neznají dost dobře, mu říkají cold Terry – pro jeho navenek neochvějně drsnou povahu a neochotu s kýmkoli komunikovat. Ale není vše tak, jak se na první pohled zdá.. Před několika lety pracoval jako soudní lékař, byl usměvavý a žil spokojený rodinný život, jeho pracovní úspěšnost byla vysoká a ne neprávem byl označován jako velmi pečlivý odborník s geniálním mozkem a neuvěřitelně přesnou intuicí. Pak mu ale brutálním způsobem zavraždili manželku a dvě malé děti. Vrah sice byl dopaden, kromě jiného i díky Terryho pitevním nálezům, ale Terryho zoufalství to nezmírnilo. Od té doby se začal na dno sklenky whiskey začal dívat stále častějí, až jeho nadřízení byli nuceni ho propustit. Od té doby většinu času tráví doma se svou oblíbenou lahví a jeho vzhled je velmi zanedbaný, o hygieně ani nemluvě. Přesto je čas od času ochoten poskytnout policii svoje bohaté znalosti, zkušenosti a geniální intuici při řešení složitých případů vražd (pokud ho případ něčím zaujme..). A v tom okamžiku je schopen i dočasně omezit alkohol a případně i mírně zkulturnit i svůj zevnějšek.., ale svůj svérázně drsný přístup k lidem – ten nemění…

2. Petra Bernatová – Jsem staromilec: Líbila by se mi starší dáma – učitelka, nejspíš fyzikářka, na penzi, jejíž dávný žák by byl u policie. Učitelka má výhody – vyzná se v lidech, pozná, když se ji někdo snaží obalamutit, zná historii rodin, resp. se rychle dokáže v rodinné situaci zorientovat. A je herečka – učitelky dokáží klamat, a dokonce i manipulovat (jak jinak by dosáhly toho, že se děti učí, dokonce s chutí?!). Takže: Energická, konzervativní dáma, která tak úplně neztratila kontakt s moderní dobou, má ale ráda svůj klid, který ráda poruší, když se děje nespravedlnost nebo špatnost. A je laskavá (protože to byla dobrá učitelka a nevyhořela). Mohla by mít zálibu v pečení dezertů, aby měla nějakou zvláštnost.

3. Lenka Knoflíčková – James Button, ne příliš známý detektiv, dříve agent kontrarozvědky, který ztratil svoje rodiče už v 10 letech, od té doby se zněj stal statný muž ostrých rysů beze strachu, emočních překážek ale hlavně muž mnoha tváří s těmi nejlepšími pozorovacími schopnostmi pod sluncem.

4. Veronika Ježková – Nevidomý psychoanalytik Joseph Benedict, pětačtyřicetiletý rodák z Texasu, spolupracující na komplikovanějších kriminálních případech.

5. Jana Hrachovcová – Narkoleptický stážista Carl Smart. Je chytrý, energický, zvědavý a má touhu se učit a pomáhat, ale usíná v nejméně vhodných a často vypjatých situacích. Nevěří že má narkolepsii, proto mu někdy připadá, že čas kolem něj neubíhá plynule.