„Todle dycky byla naše země, a naší zemí taky zůstane.“

Autor nepřináší jen soupis Häyhäho hrdinských skutků, vždyť málomluvný Häyhä sám sebe za hrdinu ani nepovažoval. Naopak ho ukazuje jako součást menší vojenské jednotky, ve které se setkali lidé s různou historií a společným cílem – od velitele roty přezdívaného Postrach Maroka až po vojenského pastora, který byl v civilu poslancem finského parlamentu. V boji proti několikanásobné přesile dovedli tito muži využít svou vysokou motivaci, fyzickou zdatnost a přizpůsobení se terénu a počasí. A právě v tom se skrývá největší síla této knihy, poněvadž ukazuje Häyhäho jako součást celku. Jeho příběh je rámovaný nejrůznějšími historkami a tím získává na reálnosti a plastičnosti. Ukazuje nám, jak se z výborného střelce stal postrach rudoarmějců přezdívaný Bílá smrt.

Simo Häyhä vstupoval do Zimní války ve věku 33 let, již jako zkušený voják a vítěz mnoha ocenění z různých soutěží finských Občanských gard. Boj za svobodu Finska proti sovětské hrozbě bral nejen jako boj za vlast, ale i jako boj za rodný statek, který byl jen pár kilometrů od hranic. Spolu se svou jednotkou se ocitl v pozici v okolí řeky Kollaa, byl součástí finské divize, která čelila až čtyřnásobné přesile rudoarmějců. Jejich fanatický odpor proti silnějšímu protivníkovi umožnil Finsku před zhroucením obrany uzavřít příměří, sice vykoupené ztrátou rozsáhlých území a za cenu velkých hospodářských škod, nicméně pro národ jako takový a jeho sebeurčení šlo jednoznačně o vítězství. Zde se samozřejmě nabízí možná paralela s rokem 1938 a případnou obranou Československa proti nacistické hrozbě.

Kvůli zranění již Häyhä od roku 1941 nebojoval, stáhl se do ústraní, věnoval se hospodaření, chovu psů a lovu.V závěrečných kapitolách naleznete tabulky nejúspěšnějších odstřelovačů, autorovo zamyšlení nad historickou i současnou úlohou těchto mužů i způsobech jejich nasazení v terénu.Kniha je zajímavým příspěvkem k tématu Zimní války, o které jiní autoři tolik nepíší a svou čtivostí může přiblížit toto méně známé bojiště druhé světové války i novým čtenářům.

Autor: Filip Straka