Ti, kteří obrátili svět naruby – inovátoři

Walter Issacson je americký novinář a spisovatel, svého času ředitel televizní stanice CNN nebo editor v časopisu Time. Proslul jako autor životopisů, věnoval se třeba Albertu Einsteinovi nebo Benjaminu Franklinovi. Největší slávu mu ale přinesla biografie zakladatele firmy Apple, Steva Jobse. Knížka se ke mně dostala v podobě audioknihy prakticky náhodou, moc jsem si od ní neslibovala, ale nakonec jsem se Stevem Jobsem strávila půlku léta a o počítačích tehdy mnohé pochopila. A právě počítačům, internetu a všemu, co novodobé proměně světa předcházelo, se Walter Isaacson věnuje v knize Inovátoři.

Isaacson to vzal od Adama, resp. od Ady. Ada Lovelaceová, dcera lorda Byrona, v první polovině 19. století popsala jako první základy strojového programování a předpověděla využití počítačů např. při skládání hudby. Více než sto let ale trvalo, než se objevili její následovníci, kteří se pustili do vymýšlení konceptu univerzálních počítačů. Zapamatovat si můžete třeba jména Vannevar Bush, Alan Turing nebo John Mauchly. Velkou roli v rozvoji počítačů sehrála válka, kdy armáda financovala stroje schopné vypočítat dráhu střel či prolomit nepřátelské šifry. Dozvíme se o univerzitních počítačích Mark I nebo ENIAC, s překvapením zjistíme, kolik žen se podílelo na tvorbě softwaru pro první počítače, nebo kam se mohly ubírat cesty internetu.

Do Isaacsonova hledáčku se na více než šesti stech stránkách dostávají osamělí géniové i nadšenci, kteří na své objevy přišli díky týmové spolupráci. Sdílení (a kradení si) nápadů, vzájemná inspirace, kreativita, snaha přispět k celkovému dílu, to je základ dnešního technologického pokroku. Isaacson nás s těmito osobnostmi seznamuje, nezamlčuje žádné jejich slabosti, jednotlivé lidské příběhy nás baví a zajímají, bez ohledu na to, zda máme technické znalosti nebo nás jen fascinuje svět, který obýváme. Pro mě byla tahle kniha velkou a vzrušující jízdou na kolotoči zvaném technický pokrok. Je nemožné se od ní odtrhnout.

Autorka: Hana Kubíková