Těžký život chráněnky strýčka Dolfa

Vítejte v Německu v době před druhou světovou válkou. A seznamte se s Gretchen a strýčkem Dolfem. I když toho nejspíš znáte, jméno Adolfa Hitlera se do dějin zapsalo nesmazatelně. Málokdo o něm však mluví s láskou – ovšem právě tak to cítí Gretchen, dcera jednoho z blízkých Hitlerových přátel, který pro něho při pokusu o převrat dokonce položil život. Je ale strýček Dolf opravdu ten spojenec, za kterého ho Gretchen měla? V čem jsou Židé odlišní od jiných lidí? Má se Gretchen bát svého bratra? A jak to bylo se smrtí jejího tatínka?

Gretchen vyrůstá v Německu zničeném první světovou válkou, od ničivé chudoby ji i její rodinu dělí jen chrabrý čin jejího otce, který pro svého dlouholetého kamaráda Adolfa Hitlera položil život, a proto se do dějin strany nesmazatelně zapsal jako mučedník. Ani strýček Dolf však nemůže dospívající Gretchen chránit přede vším – rozhodně ne před zlomyslnými, někdy až zlými činy jejího bratra nebo před matčiným rozhodnutím, že nechá školy a půjde hezky vydělávat peníze.

A všechno to stejně začalo té noci, kdy zachránila jednoho Žida před ubitím. Snad právě tehdy se všechno zlomilo a Gretchenin život se otočil os 180 stupňů. Nejen že rozzuřila svého bratra, který se jí začal mstít, ale také ji vyhledal ten záhadný židovský reportér s tím, že má informace o smrti jejího otce, které všechno změní. Ale na slova podčlověka z Jedové chýše, jak plátek posměšně nazývá strýček Dolf, přeci vůbec nemůže brát ohledy. Nebo ano?

Kniha Vězeň noci a mlhy je něčím, co se na poli young adult literatury objeví jen málokdy. Ano, stále do této škatulky patří, ale přerůstá ji natolik, že rozhodně neosloví pouze mladé dospělé. Autorka Anne Blankmanová si vypůjčila skutečné historické reálie z doby, kdy se Hitler v Německu postupně dral k moci, a na jejich pozadí upletla zcela nové tajemství – které je však samozřejmě okořeněno skutečnými postavami, jako je kromě Hitlera také Eva Braunová, Geli nebo Ernst Röhm a Rudolf Hess. Díky tomu má celé vyprávění až strašidelně reálné kontury, ačkoli víte, že se nikdy neodehrálo. Ale mohlo by.

Nahlížet na tuto historickou personu očima někoho, kdo ji bezmezně obdivuje, očima překvapivě nevinné a poslušné Gretchen, je rozhodně zajímavá zkušenost. Každý si asi někdy řekl „jak mohli lidi toho šílence poslouchat?“ – a autorka vám odpověď na tuto otázku skrze svoji skvěle vykonstruovanou hlavní hrdinku trochu objasní. Než Gretchen konečně otevře oči a začne se dívat na svět a posuzovat ho vlastním rozumem, můžete v jejím chování naprosto jasně číst Hitlerův vliv – kterého se postupem času jen nelehko zbavuje.

I Hitler ve Vězni noci a mlhy působí jako reálná osoba se slabými i silnými stránkami, s chybami i přednostmi. Není vykreslen jen jako chladný zabiják, ale jako živoucí a dýchající člověk, který z příběhu až strašidelně vystupuje. A možná ještě děsivější než německý vůdce je Gretchenin bratr, jehož plíživé zlo prostupuje celou knihou a vás zamrazí pokaždé, když na něj narazíte.

Nelze nezmínit i Gretchenina parťáka, židovského reportéra Daniela, který není tak výrazný jako ostatní hlavní protagonisté, ale svou úlohu přesto sehraje se ctí. Ovšem ještě o něco zajímavější byly postavy vedlejší, které sice nedostaly tolik prostoru, ale o to lépe ilustrovaly podhoubí Hitlerova vzestupu. Tady však nelze nic prozrazovat, to si sami musíte přečíst…

Kniha je napsána svižně a více než čtivě, když ji vezmete do ruky, odložíte ji dost brzy – ale to proto, že budete zoufale chtít vědět, jak to celé dopadne. Autorka velmi sympaticky dávkuje tajemství a jednotlivé podzápletky, takže vás pořád udržuje v napětí. A i když se vyústění knihy možná dá odhadnout, je tady důležitá cesta a nikoli cíl. Příběh nikde nevázne a atmosféricky je Vězeň noci a mlhy mistrovským dílem.

Pokud vás tedy toto období zajímá, pokud máte rádi beletrii napsanou na pozadí reálné historie, pokud si užíváte dobré příběhy, Vězně noci a mlhy si bez váhání přečtěte. A těšte se, protože druhý díl už v originálu vyšel, a tak se ho snad dočkáme i my.

Hodncoení: 90 %

Autorka: Kateřina Stupková