Teroristický útok nebo nehoda?

Píše se rok 2001 a od letecké tragédie uplynulo přesně pět let. Detektiv a policista John Corey se společně se svou manželkou Kate Mayfieldovou zúčastňuje zádušního obřadu za oběti letu TWA 800, který se každoročně koná na pláži poblíž místa, kam do moře dopadly trosky hořícího letounu. John moc dobře ví, že je případ již uzavřen se závěrem, že se jednalo o nehodu v palivovém prostoru, ale překvapí ho, když mu pracovník FBI v průběhu sešlosti bezdůvodně domlouvá, aby se vyšetřování nesnažil zpochybnit. To detektiv sice v úmyslu neměl, když mu ale ještě ten večer jeho manželka, která tehdy na případu pracovala, ukáže několik sporných faktů, začne se John o případ opravdu zajímat.

Podle FBI a CIA může za pád letadla zkrat v jedné z palivových komor. Jenže v průběhu let se ozývají očití svědkové, kteří tvrdí, že před výbuchem stroje k němu viděli stoupat ještě další těleso, o kterém někteří s přesvědčením tvrdí, že to byla řízená raketa. John a Kate začínají leteckou katastrofu i přes výslovný zákaz a výhružky znovu vyšetřovat a nabývají podezření, že se někdo snažil možný teroristický útok ututlat. Vědí, že ke znovuotevření celého případu potřebují pádný důkaz, nejlépe videozáznam celé tragédie. A ten možná opravdu existuje…

Detektivní thriller Noční pád vás bude od začátku držet ve velmi bdělém stavu, protože vám, stejně jako detektivu Johnovi, nesmí uniknout jediná indicie. Nebojte se, že si některé informace nedokážete dát do souvislostí, protože stejně jako v opravdovém vyšetřování je vám situace ukázána hned z několika stran. Pokud si i nadále nebudete jisti, co máte vlastně ve změti informací hledat, bystrý John rychle přispěchá s vysvětlením.

Většinu příběhu autor odvyprávěl pomocí výslechů, což dává ději rychlý spád. Hlavní zápletka je pouze jedna a navíc je odhalena hned na začátku celé knihy. Narazíte však i na mnoho menších překážek, které budou celé vyšetřování brzdit a mařit. Napětí obstarávají hlavně výhružky a fakt, že John na případu pracuje, i když mu bylo důrazně sděleno, že vyhazov z práce je ten nejmenší trest.

Spisovatel Nelson DeMille má velmi přímočarý styl psaní. Neměly by vás překvapit hovorové výrazy ani sprostá slova, která příběhu dodávají na autentičnosti. Budete si připadat, jako by se hlavní postava hádala přímo s vámi. Kromě napětí a detektivních prvků naleznete v knize i humor – syrový, až sarkastický.

Věřím, že většina z vás na detektivce Noční pád nejvíce ocení bravurní zakomponování skutečnosti do celého příběhu. Tragédie, která v knize hraje prim, se opravdu stala a navíc je do detailu popsaná. Tyto události čtenáři dovolí zamyslet se nad válkou a terorismem, což můžeme společně se sestřeleným letounem zasadit do dnešní doby, i když byl příběh v USA vydán již v roce 2004.

Pokud bych měla knize sama něco vytknout, pak bych autora nejspíš požádala o více napětí ve chvíli, kdy se příběh blíží k závěru. Na druhou stranu je konec tak zlomový, že vám všechno vynahradí a na knihu nebudete moci ještě dlouho zapomenout.

Sečteno a podtrženo – Noční pád je román, který zaujme nejednoho čtenáře. Detektivní prvky jsou perfektně zpracované, nechybí humor ani popisy situací ze života a v neposlední řadě autor skutečnost skvěle doplňuje fikcí.

Autorka: Michaela Vavřinová

K dispozici je také e-kniha.