Ten, kdo stojí v koutě, naslouchá, rozumí a vidí to, čeho si ostatní nevšímají

Příběh se odehrává na počátku 90. let, v době, kdy zemřel Freddie Mercury, Julia Roberts spala v noci s nepřítelem a v televizi ještě dávali Cosby Show. Hlavním hrdinou je šestnáctiletý Charlie, podivín každým coulem. Kniha se skládá z hromady důvěrných a často velice intimních dopisů, které Charlie píše anonymnímu příteli, protože má strach z nástupu na střední školu. S Charliem se ve škole nikdo nebaví a jediný, kdo o něj projeví zájem je Bill, kamarádský učitel angličtiny. Bill mu dává knížky navíc, jejichž prostřednictvím se snaží Charliemu poradit, jak naložit se životem. Objeví se zde známé klasiky jako je Hamlet, Na cestě, Nahý oběd nebo Jako zabít ptáčka. Ale jak už to bývá, nakonec podivín k podivínovi sedá, a tak Charlie potká nevlastní sourozence Patricka a Sam, frajerské čtvrťáky, kteří ho vezmou mezi sebe a ukáží mu svět plný drog, sexu a fenomenálního muzikálu Rocky Horror Picture Show.

Když si Charlie konečně najde přátele, poznáte, jak neuvěřitelně citlivý a naivní je. Styl, kterým Chbosky píše, to jen umocňuje. Charlie na vás bude z počátku díky dětskému vyjadřování působit jako dvanáctiletý kluk. Patricka, Sam ale i svou rodinu popisuje s něžností a láskou a je až dojemné, jak se chová k lidem, které miluje. Charlieho si oblíbíte natolik, že ho budete chtít zachumlat do peřin, krmit jahůdkama a celý den s ním koukat na Gumídky.

Kniha vás bude bavit nejen díky kouzelnému a chytlavému stylu vyprávění. Až v knize objevíte TEN playlist (poznáte, až k němu dojdete) dostane příběh zcela jedinečný rozměr. Charlieho playlist si určitě pusťte ke čtení. Skvěle navodí atmosféru a navíc hlavního hrdinu poznáte zase o něco blíže. Klasickým příznakem čtenářů je i zapisování knížek, které dal Bill Charliemu na seznam „must read“ nebo hledání scén z Rocky Horror Picture Show v útrobách YouTube.

Charlieho playlist One Winter

Ten, kdo stojí v koutě nepostrádá humor, osobitost ani opravdovost. A to nejen kniha, ale také její filmové zpracování Charlieho malá tajemství. Vkusně a citlivě natočený romantický film pro teenagery byste jen těžko pohledali. Jako bonus poznáte skvělou Emmu Watson i v jiné roli než je šprtka Hermiona Grangerová.

Podle obalu je kniha vhodná pro děti od 12 let a výše. Ačkoliv nemám děti, ani mladšího sourozence, knížku bych náctiletým moc nedoporučovala. Na sex, drogy a rock’n’roll bude času ještě dost.

Když mi Bill tu knížku dával, řekl: “Buď k téhle knize skeptický. Je to skvělá kniha. Ale zkus být spíš filtr, ne houba.”

Hodnocení knihy: 95 %