Symbol doby, který přetrval desetiletí

22. listopadu 1963 světem otřásla tragédie. Byl spáchán atentát na JFK. Pro Jackie Kennedyovou začíná bezesporu nejtěžšíčást jejího života. Má čtyři dny, na to  aby určila jak si jejího zesnulého muže, prezidenta, zapamatuje celý svět nejen Amerika. Aby vytvořila vzpomínku a historii, kterou si lidé budou navždy pamatovat!,. A celý zbytek života, aby se vyrovnala se smrtí muže, otce jejich dětí, který pro ni znamenal všechno.

Po dvou a půl letech v Bílém domě se smiřuje s tím, že musí odejít a vzít sobě i dětem místo, které pro ně znamenalo nejen povinnosti a hořkosti, ale i hezké okamžiky. Ve chvíli, kdy překročí práh a zavře za sebou dveře, přestane být první dámou. A že ta cesta k ní nebyla zrovna jednoduchá.

V šedesátých letech byla žena pouhou ozdobou. Pokud byla chytrá a ctižádostivá, mívala to mnohem těžší. Jackie ale věděla, jak toho patřičně využít. Když se vdávala, tušila, že to pro ni bude zlomový okamžik. Následoval život plný strastí, neštěstí, slz a trápení, ale vždy si byla vědoma své role. Byla uzavřená, skrývala emoce a šla si za svým, ať už to stálo cokoli.

Výsek čtyř dní, které s ní zatřásly , je vyjádřený velmi sugestivně, zhuštěně a zároveň s jistou dávkou odstupu přesně tak, jako by to vyprávěla sama Jackie. Během té doby zvládne čtenáře přenést do mnoha okamžiků, jež utvářely kulisy dějin a jejího vlastního silného životního příběhu, který lákal nejednoho novináře a filmaře ke zpracování.

Právě to z knihy tvoří mozaiku vzpomínek, postřehů a linií, které dokážou zajímavě podat osud jedné ženy. Na druhou stranu je trochu náročnější udržet nit myšlenek a vracet se k hlavní lince „poatentátové“ Jackie. Stejně tak působí její vystupování. Těžko vzbuzuje emoce (i když jich během života vzbuzovala stovky). Tak jako si dokázala udržet tvář v těch nejtěžších chvílích, i z knihy vystupuje jako silná vnitřně roztrhaná žena, která si přísně udržuje dekórum děj se co děj.ukázkou může být např. to, že nějakou dobu zůstala oblečená do svého kostýmku s manželovou krví, aby všichni viděli jasný důkaz toho, co se stalo a co útočník provedl.

Kniha vznikla na základě jediného rozhovoru, který Jackie Kennedyová poskytla novináři Whitovi z Life Magazine těsně po smrti JFK. Možná už chápu, proč je ve filmové adaptaci Natalie Portman tak upjatá a podivně sevřená. A obě ztvárnění rozhodně stojí za pozornost. Žena, která se stala idolem nejen své doby, otevírá své rány světu.

Autorka: Tereza Bártová