b61f0326

Strom duchů ukrývá mnoho tajemství

Po dvouleté pauze přichází letos pětasedmdesátiletá Barbara Erskinová s novinkou Strom duchů, v níž nechává hlavní hrdinku Ruth pátrat po osudech svého vlastního rodu.

Profesorka angličtiny Ruth Dunbarová přijíždí do Edinburghu pečovat o těžce nemocného otce. Ke svému nemilému překvapení v domě nachází muže, který po smrti starého pána prohlašuje, že je jeho právoplatným dědicem a nevlastním bratrem Ruth. Na čí straně je pravda? Ruth vede urputný boj za rodinný majetek proti vskutku nebezpečnému protivníkovi, který se neštítí ničeho. Při vypořádávání pozůstalosti Ruth objeví deníky svého předka z 18. století Thomase Erskina.

Jejich pomocí odkrývá Thomasův pestrý a nesmírně zajímavý osobní i profesní život a zjišťuje, že její prapředek dokázal překračovat hranice světů, komunikovat s duchy i se svými budoucími potomky, přičemž pozná, že tuto schopnost má ona sama taky. Cítí jak Thomase, tak i jeho životního nepřítele, jehož duch nepřestává škodit ani po několika staletích. Dokáže Ruth ochránit rodinný majetek a zlomit kletbu?

Barbara Erskinová je velmi pečlivá a důmyslná vypravěčka. Dává si dává záležet na každém detailu i nejdrobnějším střípku svého románu. Pomalý rozjezd a pozvolna plynoucí začátek bude čtenářům milujícím akci zřejmě trnem v oku. Trpělivost však růže přináší. Necháte-li se unášet na vlnách podrobného popisného stylu, jimž se autorka vyznačuje, a vydržíte, dokud nenastane kýžený dramatický okamžik, dostanete to, nač celou dobu čekáte.

Kromě typické duchařiny román nabízí také pohled na reálný život v 18. století v Anglii. Přibližuje životní styl zchudlé šlechty, která má rodový titul a jméno, ale talíř věčně prázdný. S Thomasem zakusíte vojenský dril, prožijete opravdovou lásku až za hrob a poznáte, jaké to je, když vás někdo nenávidí na život a na smrt.

V románu Strom duchů se spisovatelka drží léty prověřené a osvědčené šablony. Důmyslně splétá nitky současné linie s dávnou minulostí a prostřednictvím hlavních postav nechává promlouvat duchy tehdejší doby. Tak jako v předchozích románech Erskinové, i tady se objevují hodní duchové, stejně jako zlí, kteří skrz brány času dokáží manipulovat s myslí hrdinů. Zajímavým prvkem je využití vlastní rodinné historie, již Erskinová přetavila v zajímavý příběh s reálným historickým základem.

Strom duchů, to je Barbara Erskinová jak ji známe. Důmyslně propletené osudy hrdinů, jež dělí staletí a přitom je spojuje láska nebo nenávist, jsou sázkou na jistotu a zárukou, že se příznivcům autorky do rukou dostává další propracovaný historický román s prvky romantiky a nadpřirozených jevů.

Barbora Javorková