Stíny minulosti nevyblednou

12. 12. 2016 v 15.22

Pavlu, matku patnáctileté dcery Aleny, pronásledují stíny minulosti. Na počátku 60. let 20 století obě ženy odjíždějí na Vysočinu strávit poklidné dny v rodinné chatě. Alena však jednoho dne objevuje deníkové zápisky patřící novináři a popisující jeho osudy v období německé okupace. Proč byly sešity ukryty zrovna v jejich chatě? Náhoda? Je možné, že matka toho muže znala? Proč by o něm nikdy nemluvila?

Novinář Marek Libánský začal na přelomu 40. a 50. let 20. století pracovat pro Němce v oddělení propagandy. Dennodenně jim zaprodával svoji duši a zbaběle se bál vylézt ze zaječí nory, která mu poskytovala pocit bezpečí. Jednoho dne mu ty „bestie“, jak je sám nazýval, zabili manžela jeho sestry. Vzkypěl v něm vztek a touha po pomstě. Už od dětství se jeho nejoblíbenější hračkou stal prak a během dospívání se s ním naučil dobře zacházet. Tato zdánlivě nevinná hračka z dětství se stává nebezpečnou zbraní v rukou muže, jenž je plný nenávisti. Jeho osud je napnutý stejně jako guma v praku.

Pavlin a Alenin rodinný známý strejda Tonda Koutecký, působící ve funkci komunistického tajemníka, přijíždí za oběma ženami. Během večera se vztahy na chatě vyostřují, především mezi Alenou a Tondou, jelikož se Alena zmiňuje o věci, o které věděl jen Tonda. Je možné, že se Tonda s Markem někdy dříve setkali? Co se mezi nimi odehrálo, že Tonda ani zmínku o něm nemůže vystát?

Hlavní důraz není kladen na popisy prostředí, jako spíše na psychologické pochody postav a na události, jež je formovaly. Máme zde dvě časová období, která se vzájemně prolínají. Srozumitelnost knize nechybí a příběh se čte velmi dobře. Kniha se také dotýká i historického kontextu doby a díky těmto popisům se nám přibližuje atmosféra daného období.

Prak je členěn na osm částí, které nahlížejí na příběh vždy z jiné perspektivy – z pohledu Aleny, Marka, Tondy a Pavly. Ze všech těchto dílů se nám nakonec podaří složit celou skládanku dohromady a před námi se zhmotní hotový příběh. Příběh o tom, jak se ze zbabělce stal bojovník za spravedlnost. Je to příběh o boji proti lidské slabosti, o snaze něco změnit a především o myšlenkových pohnutkách všech účastníků této psychologické novely.

Autorka: Dagmar Garciová