Spoutaných osm hrozných

23. 5. 2016 v 11.53

Ať už se Quentin Tarantino věnoval té či oné zápletce, cílil na gangsterský, válečný nebo kung-fu žánr, vždy si velmi rád půjčoval to nejlepší z westernu. A jeho zatím poslední kousek, Osm hrozných, bude pravděpodobně tvořit podstatný dílek dějin tohoto filmového žánru.

Netřeba zdůrazňovat, že Tarantinova síla spočívá zejména ve schopnosti napsat skvělé dialogy. Hodně dialogů. Tolik, aby nejen charakterizovaly (a samozřejmě dostatečně komplikovaly) jednotlivé postavy, ale aby si v nich divák dokázal najít nemalé množství odboček do jiných děl, kochal se hříčkami a snažil se vystopovat, které z vět budou v ději hrát ještě nějakou důležitou roli. V pořadí osmý celovečerní Tarantinův režijní počin se prakticky skládá jen a pouze z dialogů (nebo občas snad až monologů, které postavy mezi sebou vedou). Odlišuje se tak od svého „westernového staršího brášky“, Nespoutaného Djganga, který umocňoval scénář a slovní ekvilibristiku i vpravdě poutavými scenériemi a akcí v různých lokalitách. To film Osm hrozných se omezuje až s antickou osudovostí na krátký časový úsek a jediné místo (dřevěnou „boudu“), v němž kvůli bouři uvízne několik pozoruhodných týpků. Tarantino své hrdiny uzavřel a v klaustrofóbní situaci hraje vypravěčské šachy, které nejen jim, ale i divákovi řádně zamotají šišku. Jestliže totiž tenhle maniak z videopůjčovny v předešlé tvorbě vždy ozvláštňoval hlavní žánr o westernové prvky, tentokrát, když staví přednostně na westernu, zalovil ve vodách detektivky. Ale zápletka hodna Hercula Poirota se vlastně vyklube až v polovině, ne-li v poslední třetině filmu. Tarantino totiž umí bořit očekávání a překvapovat. A to aniž by opustil zatuchlou místnost, v níž to smrdí pastí…

Konkrétně odkrývat střípky z děje by hraničilo se svatokrádeží. Ostatně, čím méně toho o zápletce a charakteristice postav víte, tím intenzivněji budete v Tarantinově sněhem pokrytém labyrintu bloumat (a věřte, užívat si to!). Jedno je jisté, pokud vám nevadí sledovat několik postav, jak tři hodiny mluví a mluví, koukají, pak zase něco řeknou, budete se tetelit blahem. Osm hrozných představuje klenot, který svou zvrácenou chutí hrát si s divákem září ještě více. A co je komu potom, že jej budete muset nejprve pořádně omýt. To víte, stopy krve umí zaneřádit… Ano, na krev totiž také dojde. A ano, nebude kapat, bude stříkat.

Jestliže nyní směřuji k filmu tolik chvály, neodpustím si však i poznámku, že Tarantino se tentokrát možná nechal příliš sám sebou unést. Expozice rozhodně není nudná, přesto by mohla být kratší.

Ale abych nezapomněl. Mluvil jsem o tom, jak Tarantino tentokrát odvypráví výhradně film v jedné chatrči (nepočítám expozici) a že staví na slově. Neznamená to však, že by se i tentokrát nesnažil lahodit divákovu oku. Nejen zvoleným širokoúhlým formátem, ale i mistrovským nakládáním s choreografií herců a světlem si zasluhuje smeknutí sombréra. Pořídíte-li si film na Blu-Ray nosiči, vězte, že obraz bude uhrančivý. Různé stupně potemnělosti, stejně jako odlesků, poletující prach nebo sníh…, postupně potící se tváře postav, to vše vynikne a vtáhne vás ještě o to víc. A svou kapitolu by si zasloužila i hudební kompozice. Tarantinův velký vzor, Ennio Morricone, totiž tentokrát pro něj složil původní muziku. Ne snad že by byla tolik jiná, než to, co od něj už z jiných westernů známe, přesto umí v pravou chvíli zahrát na emoce a rozčechrat pozornost a napětí.

Jediným zklamáním tak jsou bonusy, které nijak nevybočují z průměru pohledů do zákulisí. Bavíme-li se však výhradně o filmu samotném, pak… Ale už dost chvály, prostě se na film podívejte, s těmi osmi hroznými totiž určitě budete chtít svůj čas strávit (a troufám si tvrdit, že nejednou).