Spokojenost až na prvním místě

Kniha Okouzlení s podtitulem Umění proměny srdcí, myšlení a jednání působí na první pohled jako jedna z těch teoretických „biblí“ plná odborných pojmů, nicneříkajících slovních spojení a frází. Při bližším prozkoumání ale zjistíte, že zdání klame. Guy Kawasaki nepředkládá podnikatelům jen další naučnou literaturu. Snaží se jim předat zkušenosti, které posbíral během svého dlouholetého působení v podnikatelské sféře.

Co tedy skrývá Okouzlení? V obsahu najdete kapitoly jako Jak dosáhnout důvěryhodnosti, Jak dosáhnout trvalého okouzlení, Jak používat technologie a naopak Jak okouzlení odolat. Po zběžném prolétnutí mě napadla ještě jedna otázka, která by se do obsahu hodila také: Jak se okouzlení liší od manipulace? Odpověď však na sebe naštěstí nedala dlouho čekat. Už po několika stránkách je jasné, že Kawasaki počítá se spokojeností na obou stranách, což byl argument, který mě popravdě přiměl číst dál.

Přiznám se, že úplně neuznávám literaturu, která je plná „všeobecných“ pravd, které vedou k životní harmonii a osvícení. Měla jsem proto obavy, že z knihy nebudu zrovna „okouzlená“ a že ji nedokážu náležitě ocenit. Už v předmluvě jsem ale pochopila, že Guy Kawasaki není jen další životní filozof a že doopravdy ví, o čem mluví. Bavil mě přirozený styl, kterým bez problémů dokázal navázat přímou komunikaci se čtenářem (tedy se mnou). Co jsem však nejvíce ocenila, bylo použití případových studií a sdílení vlastních pracovních zkušeností.

Když se na to tak zpětně dívám, nenašla jsem moc informací, které by pro mě byly zcela nové a neznámé. Většinu člověk tak nějak intuitivně sám používá, nebo se o to alespoň snaží. Nutno ale dodat, že jsem některé pasáže četla s tužkou v ruce a označovala si odstavce, ke kterým se chci v budoucnu ještě vrátit.

Knihu tedy můžu doporučit každému, komu záleží na tom, jak působí na své okolí. Kawasaki nabízí tipy pro pracovní i osobní interakci, dokonce radí i s uspořádáním obsahu sociálních sítí a profesionálním sestavením e-mailů a webových stránek. Jednoduše shrnul do jedné knihy vše, co potřebuje člověk v současné době vědět. A je jedno, jestli jste velkopodnikatel, nebo si jdete do obchodu pro rohlíky. Zapůsobit můžete kdekoli.

Takže, kašlete na psychologické příručky a učte se od někoho, kdo při jednání s lidmi používá selský rozum a hledá oboustrannou spokojenost.

Hodnocení: 95%

Autorka: Jana Sklenářová