9ac725a7

Spinkat s mírem a klidem v duši

Vyprávění příběhů a čtení pohádek je jedna z nejsmysluplnějších činností, jak s dětmi trávit čas a podílet se na jejich vývoji. Není pro ně nic krásnějšího, než se večer zachumlat pod peřinu a poslouchat přívětivý hlas rodiče (nebo jiné blízké osoby), který je dokáže přenést do jiných světů, probudit jejich představivost a uklidnit jejich myšlenky před spaním.

Pohádkových knih je v dnešní době nepřeberné množství. Od klasických Perníkových chaloupek a Růženek až po moderní příběhy, ve kterých dost často figurují nejrůznější zvířátka a netradiční postavičky. Z trochu jiného soudku je Malý Buddha na dobrou noc, které sepsal britský autor a buddhistický mnich Dharmachari Nagaraja. Jeho dvě předchozí knihy  Buddhovy pohádky na dobrou noc a Pohádky pro malé Buddhy na dobrou noc zaznamenaly velký úspěch. Jsou totiž výjimečné v tom, že vycházejí ze starodávné buddhistické literatury a přináší tak nejen zábavu, ale i moudrost a ponaučení.

Úvodní část je věnována rodičům. Vysvětluje, jak s knihou pracovat, a představuje základní buddhistické principy, o které se kniha opírá. Následuje 18 poutavých příběhů a závěr je věnován návodu, jak děti uvést do jednoduché meditace, která by je měla zklidnit a zároveň jim pomoci soustředit se na přítomnost.

V dnešní uspěchané konzumní době je tato kniha doslova pokladem. Příběhy jsou krátké, srozumitelné a kladou důraz na hodnoty, které jsou důležité pro šťastný  a spokojený život. Děti se tak nenásilnou formou učí spolupráci, síle přátelství a moudrosti. Prostřednictvím zvířecích i lidských hrdinů poznají, že smutek a trápení jsou běžnou součástí života a že soucit a přátelé jsou víc než hromada věcí. Jednoduché pravdy, ale stále platné. Každá pohádka je zakončena přímo ponaučením.

Například lék na sourozeneckou rivalitu by se dal najít v pohádce Kolo pro Bethany, která krásné znázorňuje, že je potřebné se dělit a spolupracovat. O důležitosti přátel zase vypráví Jak pštros vyhrál a Kanárek a vrabec naučí děti, že každý je něčím výjimečný a není třeba si závidět. Nejrůznější zvířátka, děti, ale i princové a princezny zábavnou formou představují ty správné vnitřní hodnoty.

A zkrátka nezůstanou ani nejmenší čtenáři, kteří do fascinujícího světa písmenek a slov ještě nepronikli, neboť kniha je moc hezky zpracovaná. Všechny pohádky jsou doplněny krásnými a vesele barevnými ilustracemi.

Pohádky jsou velmi mírumilovné, nenásilné, mohou po nich sáhnout i rodiče, kteří své děti vedou k veganství a těžko hledají knihy bez krutostí páchaných na zvířatech. Pokud by každý rodič večer předčítal Klidného Buddhu, možná by svět byl mnohem idyličtější místo. Každopádně, pokud hledáte dárek na Vánoce pro malé dítko, s touto knihou rozhodně neuděláte chybu.

Monika Hrňová