Smutně krásná pohádka o Krtníkovi

Absolventka Tereza Ščerbová studovala na pražské UMPRUM a právě z jejího diplomového projektu kniha Krtník vychází. To, že ji vydává brněnské nakladatelství HOST není náhoda. Ščerbová, která sice Krtníka i napsala, se především věnuje ilustraci a volné tvorbě, přičemž právě její kresby doprovázejí literární časopis Host. Zatímco pro její „hostovské“ ilustrace je charakteristická jemná linka a velmi jednoduché vytvarování postav, které je přesto poměrně popisné, malby naopak dávají několikanásobně větší prostor domýšlení a v řadě případů působí až abstraktně. Obojí doprovází i příběh o Krtníkovi. A ačkoliv výtvarně jak ilustrace, tak malby mají svou hodnotu a kultivovanost, pro ducha literatury, s níž se na stránkách Krtníka potkáváme, mně osobně přijde mnohem vhodnější malba.

Možná překvapí, že se hned v úvodním odstavci tolik věnuji obrazovému doprovodu knihy, a to, aniž bych cokoliv řekl o příběhu samotném. Jenže právě vizuální kvality publikace, včetně jejího grafického ztvárnění, výběru papíru i volby formátu knihy, vás dost možná osloví také jako první. A já i po dočtení si knihou stále listuji. Obrazy totiž nádherným způsobem obsahují to, co Krtník nabízí svým sdělením. Smutně krásnou pohádku o nás samotných – o tom, jak moc si dokážeme nechat vzít radost z pouhého bytí, přítomnosti, jak moc se z honby po úspěchu a ohodnocení z práce stane honba za něčím, co nesouzní s naším přesvědčením a Já.

Krtník je výsostně aktuální záležitost, kterou bychom si měli číst namísto všelijakých příruček o produktivitě a time managementu. A pokud se dostane do rukou vnímavým dětem, pak se třeba takovému odlidštění (a stresu) v budoucnu zcela přirozeně vyhnou. To proto, že budou moc dobře vědět, co/kdo je to Zaškvara…

A jestliže obrazy dávají dostatek příležitostí dát prostor naší vlastní fantazii, pak i text má své kouzlo ukryté i mezi řádky. Ščerbová, s ohledem na fakt, že by Krtníka opravdu mohli číst i mladší čtenáři, dokáže být dostatečně jasná a popisná, její charaktery a hned několik situací a drobných detailů, které se v ději (a u postav) objeví, dávají tušit, jak moc imaginace v sobě ona sama – a její kniha s ní – obsahuje. A nabízí. A byla by velká škoda se takovému daru vyhnout.