Smrťou sa to nekončí…

Coldwater je malé michiganské mestečko, ktoré sa má už čoskoro stať veľmi slávnym. Niektorí jeho obyvatelia sa totiž priznajú, že im volajú ich dávno zosnulí príbuzní. Pred nejakým časom by sa podobná udalosť stala len regionálnou senzáciou. V modernej dobe je už ale rozhovor s prvou „vyvolenou“ Tess hneď na Youtube, do mesta prichádzajú médiá a na trávniku pred domom sa schádzajú ľudia z celej krajiny, aby sa modlili a tešili zo zázraku. Skrátka, vypukne chaos.

Nie, nejde o žiadny prvoplánový náboženský príbeh, ktorého cieľom je presvedčiť vás, že „smrťou sa to nekončí“, hoci tieto slová sa v knihe opakujú dosť často. Naopak, stretnete sa viac s pochybujúcimi ako tými, ktorí sú o pravosti telefonátov presvedčení.

Bez pochybností sú hlavne tí obyvatelia mestečka, ktorým pravidelne v piatok telefonujú ich zosnulí príbuzní. Dôverne poznajú hlasy svojej sestry, matky či syna, a preto veria, že sú svedkami obrovského zázraku, či už sú nábožensky založení alebo nie.

Oveľa viac je pochybovačov, ktorí len tušia, že by to celé mohla byť pravda (veď zázraky sa dejú aj dnes), alebo v to aspoň dúfajú – a sem patria hlavne zástupcovia médií či výrobcovia značky telefónov, zodpovedných za spojenie s nebom.

No nájdu sa aj tí, ktorí sú presvedčení o tom, že je to celé nezmysel a niekto si len z nevinných ľudí robí dobrý deň. Jedným z nich je aj Sully Harding.

Keby ste ho poznali, nominovali by ste ho na prvého, kto telefonát z neba dostane. Jeho manželka Giselle totiž pred časom zomrela kvôli leteckej nehode, ktorú mal na svedomí práve jej manžel. Nestihli sa ani len rozlúčiť. Ale práve Sully žiadny telefonát nedostáva – hoci jeho malý synček je presvedčený o tom, že mu mama už čoskoro zavolá… Sully nechce vystavovať syna falošnej nádeji, a preto sa rozhodne pátrať po pôvode záhadných nebeských telefonátov.

Mitch Albom je taký americký Coelho – jeho príbehy idú vždy do hĺbky a vo všedných udalostiach života dokáže vždy nájsť niečo hodné zamyslenia. První telefonát z nebe je kniha, v ktorej sa hlboké myšlienky a dôležité otázky života v texte neskrývajú – ale rovno z neho trčia. To môže niekomu vyhovovať, ale pre mňa to bola miestami len povrchná „coelhovčina“, hlavne ak to porovnám so známymi Útorkami s Morriem.

Škoda aj niekoľkých slabých miest hlavne v strede knihy, keď sa príbeh chvíľu nevyvíja žiadnym smerom a začne trochu nudiť. Našťastie, aspoň začiatok i koniec vás ku knihe prilepia. Preto ak si chcete knihu vychutnať, musíte mať podobný žáner radi. Nejde totiž o žiaden napínavý príbeh, skôr o oddychovku, ktorú je ideálne venovať aj ako darček – nikoho neurazí, ale poteší a každý si v nej niečo nájde.

Hodnotenie: 80 %

Autorka: Monika Zbínová