Smrt tančí v rytmu Beatles

Přemýšleli jste někdy o tom, že utečete z domova? No schválně: co všechno by se muselo stát, abyste skutečně práskli do bot?

Ta parta mladých kluků v tom má jasno. Když se život v rodném Glasgow nevyvíjí podle jejich představ, rozhodnou se hledat štěstí jinde. O úspěchu nepochybují – mají přece svou kapelu, píše se rok 1965 a celá Británie si brouká hity Beatles, Rolling Stones či Boba Dylana. Londýn se zdá být ideálním místem pro někoho, kdo se hodlá proslavit. A tak kluci zanechají vzkazy rodičům, nasednou do ne úplně vypůjčeného auta a vyrazí slávě naproti. Ještě netuší, že se jejich cesta za snem brzy změní v noční můru, na kterou nebudou do konce života schopni zapomenout…

Britského spisovatele Petera Maye není třeba dlouze představovat. Rodák z Glasgow byl před časem označen za úspěšnou konkurenci severských autorů detektivních románů, a překlady jeho děl – ať už se jednalo o trilogii z ostrova Lewis (Skála, Muž z ostrova Lewis a Šachové figurky) či jeho čínské thrillery (např. Pán ohně) – znají už i čeští čtenáři. Útěk je tak dalším z autorových úspěšných literárních počinů. Hned zkraje je však třeba říct, že se v tomto případě jedná o tak trochu jinou detektivku. Přestože se – jako v případě jiných autorových románů – v ději prolíná minulost se současností, hlavními představiteli nejsou tentokrát policejní vyšetřovatelé, ale banda starých pánů, které k akci vyburcuje vražda někoho, koho v tom památném roce 1965 znali. Hnáni snahou napravit stará příkoří a udělat ve svých životech tu příští správnou věc se tak po bezmála padesáti letech vydávají do Londýna, odkud před časem tak neslavně prchli. Peter May je mistr slova – jeho schopnost dokonale vykreslit prostředí jak drsného Glasgow, tak i světáckého Londýna, spolu se schopností vybudit ve čtenáři zvědavost proto trochu zmírňuje skutečnost, že děj je natolik nabitý akcí, až místy působí neuvěřitelně. Rovněž představa party staříků prchajících v kradeném autě na místo, kde se jejich klukovský sen proměnil v trosky se může mnohým zdát přitažená za vlasy. Nic z toho však naštěstí knize neubírá na čtivosti – Peter May zkrátka umí postavit zápletku tak, aby nenudil.

Útěk nemá ambice stát se Literaturou s velkým L, rozhodně však potěší všechny fanoušky daného žánru. Je tak vhodným letním osvěžením pro všechny, kdo se rozhodli utéct před sluncem – třeba do chladného, deštěm zmáčeného Londýna.

Autorka: Michaela Křivohlavá

Soutěž (ukončena)

Vyhrajte jeden z pěti výtisků knihy Útěk. Soutěž končí 14. srpna. Úplná pravidla soutěže