Slavná, talentovaná a přesto sama sebou

17. 5. 2016 v 16.20

Hity jako Someone like you, Skyfall či Hello pohnuly nejednou duší a rozplakaly řadu fanoušků. Britská zpěvačka Adele se s charakteristickým hlasem a citovým nábojem tvorby právem vyhřívá na výsluní popové scény. Co stojí za jejím úspěchem a jaká byla cesta ke slávě?

Biografie Adele mapuje zpěvaččinu kariéru od natočení prvního singlu až po neuvěřitelný úspěch jejích alb. Dozvíme se, jaké bylo její rodinné zázemí, které hudební směry ji v mládí nejvíce ovlivnily a jakým způsobem se zrodila její láska k hudbě.

Adele sledujeme při studiu na umělecké Brit School, při podepsání smlouvy s vydavatelstvím XL Recordings. Cesta prvních úspěchů je poměrně strmá, přichází vydání debutové desky s názvem 19, která má neuvěřitelný úspěch, následuje řada prestižních ocenění, a nato Adele vydává další album 21, které doslova láme rekordy prodejnosti. Má skvěle našlápnuto a stává se známou v celosvětovém měřítku.

Kniha pochopitelně zahrnuje i podrobný rozbor alb 19 a 21 (její životní příběh se uzavírá v momentě, kdy se do světa vydává její nejnovější album 25), což jako fanoušek této nesmírně talentované zpěvačky velmi oceňuji. Pro Adele jsou typické chytlavé a hluboce osobní písně, ve kterých doslova odhaluje duši a které vycházejí z jejího vlastního prožitku. Pokud vás zajímá, jaké myšlenky a emoce stojí za každou písní a co se Adele jednotlivými slovy snaží sdělit světu, tahle kniha ukojí vaši zvědavost.

Její život ovšem není jen kariéra a sláva, dotkneme se i jejího osobního života. Adele rozhodně není žádná rozmazlená celebrita. Křehkost a emotivnost jejích písní jsou až v kontrastu s její přímou a cílevědomou povahou. Pro Adele je typické neutuchající nadšení, smysl pro humor, upřímnost, vrozená skromnost a neobyčejný talent. Pokud jste k ní dosud měli jen vlažný vztah, věřím, že po přečtení této biografie si ji zamilujete. Rozhodně obdivuji způsob, jakým se vyrovnává s náporem emocí po vystoupení a s úspěchem svých písní, a v neposlední řadě s narážkami na svůj tělesný vzhled. Zároveň si zaslouží obdiv i za to, jak se přes veškerou slávu drží nohama na zemi a zůstává tím, čím chce být – obyčejnou holkou, co miluje zpěv a hudbu.

Ačkoli se jedná o biografii, rozhodně nečekejte suchopárný výčet zásadních zvratů kariéry. Musím uznat, že je to velice poutavé čtení. Každá kapitola mapuje zásadní moment její kariéry i života. Odstavce popisující zpěvaččiny úspěchy a počiny jsou prokládány jejími glosami, komentáři aktuálního dění a řeknu vám, že osobitost jednotlivých názorů a její smysl pro humor vám učaruje.

A ač je její kariéra relativně krátká a počet vydaných alb není nijak závratný, rozhodně tato kniha potěší každého hudebního fanouška. A upozorňuji čtenáře, že hrozí totální závislost na jejích písních a nepřetržité nutkání si její singly broukat.

Autorka: Monika Riesová