Slaďoučké obrázky

Phillipa Riceová je britská kreslířka, v našich končinách zatím vydavatelsky nepodchycená. Vtírá se otázka, zda by si k nám vůbec našla cestu, kdyby nebylo faktu, že její partner (ale také hrdina Slaďáku) se jmenuje Luke Pearson, autor úspěšných (a úchvatných) komiksů o Hildě. Ty u nás vydává Paseka. A právě i Paseka se rozhodla pro Slaďák. „Premiéru“ situovala do doby svátku všech zamilovaných, což představuje nejoptimálnější časový blok pro propagaci a prodej takové knížky. Může ale Slaďák fungovat i jinak, než coby pouhý dárek místo bonboniéry?

Vztáhnu to na sebe, ano? Kupříkladu já budu v září už deset let žít ve šťastném manželství, přičemž jsme ani před ním, ani v rámci něj se ženou svatého Valentýna neslavili. Na velká gesta nás moc neužije a romantickým filmům se taky spíše vyhýbáme. Místo řezaných růží nosím čas od času domů rostlinku do květináče, balení Merci nekupujeme, protože nám chutná jen tak třetina náplní. A přesto si mě Slaďák zcela získal. Vlastně oprava: Právě proto si mě Slaďák získal. Přestože tuto knihu nakladatel vypouští v den zamilovaných, přestože se bude asi brát spíše jako dárek, nežli kniha, přestože se na obalu předává polibek a knížka se jmenuje Slaďák, přesto všechno vlastně není nijak lacině romantická. Autorka v ní, doufejme že pravdivě, zachycuje střípky ze společného soužití s partnerem. Den následuje za dnem, ráno za ránem, večer za večerem… prostě plyne čas a žádná velká gesta se neobjevují. Vlastně žádná filmová ani literární romantika. Žádné vyznávání, žádné vášně, žádné velké sny, za nimiž se spolu kráčí. Oba naši hrdinové prostě žijí a pracují a u toho spolu jsou. Takže spolužijí a spolupracují. Spolujedí a spoluusínají… Spolučtou.

Slaďák, alespoň na mě, působil jako to nejromantičtější neromantické dílo, které jsem v posledních letech potkal. A ano, na mém pozitivním hodnocení se odráží i fakt, že mám to štěstí tuhle neromantickou romantiku prožívat taky. Že jsem se se svou ženou v knize viděl. Že i my žijeme svůj slaďák…

P.S.: Vůbec jsem se nezmínil o obrázcích. Je to zvláštní, přitom je to oblast, které se i profesně věnuji. Ale aspoň vidíte, čím hlavně je pro mě tato kniha důležitá.