Skotská sukně od krve

Nyní se dostává epické zpracování hrdinného Skota, Williama Wallace, i na modré disky. Pochopitelně s očekáváním (a radostí), neboť – jak bylo možné předpokládat – právě příprava pro Blu-Ray významně vyzdvihuje obrazové a zvukové kvality Gibsonova filmu. A i kdyby se vám zdálo Wallaceho “životopisné” tažení za svobodou příliš rozmáchlé a patetické, využití možností zvukové skladby a zacházení s kamerou si respekt zcela zaslouží. Ostatně, mám-li být konkrétní, velmi rád používám vybrané pasáže z filmu při výuce analýzy filmu, neboť třeba scéna, kterak Wallace přijíždí do osady po smrti své milé, příkladně ukazuje funkční zvukovou dramaturgii. Pod vedením Mela Gibsona se rozehrává ponuré dýchání ruchů – frkot koně, jeho dusot v zabahněné zemi, aby následně pod stupňujícím napětím jako v jeskyni zazvučelo chopení otěží a přicházející první rána, kterou Wallace anglickému vojákovi uštědří. Další sled záběrů graduje, a to nejen díky krutým střetům tělo na tělo, ale i díky přispění seskládaného disharmonického a opakujícího se hudebního motivu, jenž se posouvá vždy o stupínek výš, až nám může být pro uši nepříjemný. Konec na nás však čeká naprosto tichý. Chvíle, kdy se z Wallaceho stává bojovník, nemá při sobě fanfáry a ani smyčce, jenom klid. Bolestný. Takový, který se na dalších místech filmu ještě několikrát zopakuje.

Ačkoliv jsem se nyní nechal unést jedním příkladem, o Statečném srdci by se daly psát eseje. Všechna ta úcta k řemeslu samozřejmě nemaže možné pochybnosti, jak moc je příběh o Wallaceovi pravdivý nebo jak moc se zde potkáváme s hollywoodským ropným vrtem na úspěch u diváků i kritiků. Cyničtější povahy by si vystopovaly hned několik míst, kterak za doprovodu tklivé melodie Gibson na nás okatě tlačí, abychom buďto smutnili, nebo se vybudili k boji za (svou) svobodu. Setkáme se s řadou detailů, jež by v méně zručných rukou hraničily s kýčem, Gibson však vše zasazuje do tak fungujícího celku, že patos dává smysl, a proto se není třeba ani stydět za zimomriavky při posledním výkřiku “Svoboda!”.

Mimochodem, Statečné srdce přineslo před dvaceti lety do historického žánru přeci jen určitou inovaci. Je mnohem zaprášenější, zablácenější, prosáklé krví, a to bez jakékoliv stylizace. Gibson zvládá komorní scény, stejně jako choreograficky působivé (a stále čitelné!) bitvy, pohybuje se na mnoha místech paralelně, přesto neustále diváka drží při sobě, tedy hlavním hrdinovi, protože je to film o jedné velké lásce a pomstě, která se překlopila na bitvu za právo na vlastní život a svobodu. Střihová skladba proto jen ruku v ruce s ostatními vyjadřovacími prostředky napomáhá k jasné interpretaci textu, nemate, i když si občas hraje, aby film nepřestával být hollywoodským produktem v tom nejlepším smyslu slova.

Zmínky by nyní mohly padat směrem k hereckým představitelům, kostýmům i maskám, upozorním však na hudební kompozici Jamese Hornera. Ze Statečného srdce vznikl velmi populární soundtrack, sluší se však dodat, že ačkoliv Hornerova hudba se velmi dobře poslouchá a ve filmech povětšinou výborně pasuje, už v případě tohoto dvacet let starého filmu lze číst jeho stupňující se sebevykrádačství. Do Statečného srdce se tak dostaly motivy z Legendy o vášni (některé známe ale už i z filmu Glory), aby pak postupně prosakovaly do Titanicu nebo i Avataru. Kdybych chtěl použít sarkasmus, napsal bych, že zkrátka jen někde hrají dudy větší, jinde menší roli…

Pokud si pořídíte obyčejné Blu-Ray vydání, počítejte, že bonusy obsahují tvůrcův audiokmentář (bez české jazykové podpory), zatímco slušivý steelbook má svůj speciální bonusový disk, takže pokud oželíte absenci českých titulků, můžete si užít vpravdě košatý přehled kroků, které doprovázely vznik Gibsonova veledíla.

Docela překvapí, že na disku není ani český dabing. Ne že bych zrovna měl plakát Pavla Trávníčka vyvěšený na stěně, ale kupodivu se zde dabing povedl docela dost.

Je vlastně i poměrně příhodné, že se české vydání výpravného Statečného srdce skoro překrývalo s hlasováním Skotů o rozdělení od Anglie. Můžeme tak vlastně nahlédnout do zárodků potíží, které (očividně) přetrvávají dodnes.

Austor: Lukáš Gregor