Simon Mawer: Dívka, která spadla z nebe

Nechce se vám čekat, až kniha vyjde? Předobjednávku si můžete udělat již teď.

Románů o 2. světové válce existuje nespočet. Má-li nějaký další obstát, měl by přinést nový pohled a nové téma. Britský spisovatel Simon Mawer to zkusil, a napsal knihu Dívka, která spadla z nebe.

Hrdinkou je Marian Sutro, Angličanka s polovinou francouzské krve. Je naverbována do tajné složky britské armády a poslána k výcviku. Když v něm uspěje, bude jejím cílem Francie. Tam na ni čeká několik úkolů, ale jeden je obtížnější, než ostatní. Přesvědčit mladého fyzika Clémenta, aby se s ní vrátil do Anglie, kde by měl dokončit jaderný výzkum jaderné bomby. Marian je brzy jasné, že nebyla vybrána náhodou. S Clémentem ji totiž pojí dávné citové pouto.

Simona Mawera čeští čtenáři dobře znají. Do jejich srdcí se zapsal především románem Skleněný pokoj, ve kterém popisoval osud majitelů brněnské vily Tugendhat. Ve Skleněném pokoji se naplno ukázal Mawerův cit pro silné příběhy. Jeho postavy jsou silné a čtenář k nim snadno najde citové pouto. Současně s tím Mawer neutíká k patosu a klišé, které by se v tomto případě nabízelo a čtenářky by mu to rády odpustily. Milostná zápletka knihy má jiný účel – přiblížit život „hrdinů a hrdinek“ druhé světové války blíže ke čtenáři.  Ukazuje, že v každé válce je nakonec na konci událostí člověk, se svým životem a příběhem. Mawer se nevyhýbá ani morálním dilematům. Dobře ví, že člověk není naprogramovatelný stroj, který tupě plní vůli jiných.

Marian Sutro v příběhu dospívá, s každým dalším okamžikem v okupované Francii. Mawer v ní vytvořil neobvyklou osobnost, v kontextu dosavadní „válečné literatury“. Ukazuje, že nejen muži ve zbrani, ale také „ženy v pozadí“ měli svůj podíl na tom, jak 2. světová válka dopadla. Dívka, která spadla z nebe je mistrovským dílem, které potvrzuje kvality Simona Mawera. Světová literatura v něm našla postavu, která dovede stokrát vyprávěným dějinám přinést nový úhel pohledu.

Naše hodnocení: 90%

Simon Mawer

Dívka, která spadla z nebe je v pořadí devátým románem Simona Mawera. Narodil se ve Velké Británii, ale od roku 1977 žije v Itálii, kde učí biologii. Debutoval v roce 1989 románem „Chimera“, se kterým ihned slavil úspěch. Ten zopakoval knihou „Mendelův trpaslík“ (česky 2010). V roce 2009 byl nominován na prestižní Man Booker Prize za knihu „Skleněný pokoj“ (česky poprvé v roce 2009). V českém jazyce ještě vyšla kniha „Jidášovo evangelium“.

Navnadila vás recenze? Třeba vás ještě víc navnadí ukázka:

Open publication – Free publishingMore fleet