Sherlock Holmes je ve formě i po 130 letech

14. 4. 2017 v 08.20

Jeden z nejslavnějších detektivů všech dob se zrodil v hlavě britského lékaře Arthura Conana Doyla již na sklonku 19. století. Dodnes je však inspirací pro literáty, filmaře či umělce. Bonnie MacBirdová vzkřísila Sherlocka Holmese ve svém novém románu Umění v krvi.

Debutující americká spisovatelka situovala příběh do roku 1888. Holmesovi je tou dobou třicet čtyři let a nedávné vyšetřování případu Jacka Rozparovače jej svedlo zpět ke kokainu. Z podivné letargie detektiva probere až dopis s prosbou o pomoc od Mademoiselle La Victoire, francouzské zpěvačky a tanečnice. V zašifrované zprávě se kabaretní hvězda svěří, že její nemanželský syn se pohřešuje a kromě toho byla napadena na ulici. Holmes nemarní čas a společně s doktorem Watsonem vyrazí ještě týž den do Paříže. Záhy se ukáže, že napadení a pohřešovaný chlapec jsou jen dílkem ve skládačce daleko rozsáhlejšího případu. V Marseille byla uloupena antická socha bohyně Niké a v Lancashiru kdosi vraždí děti, které nelegálně pracují v továrně na hedvábí. Sherlock se sotva stačí zastavit ve svém londýnském bytě na Baker Street a už jej jeho bratr Mycroft posílá na další cestu, tentokrát do šlechtického sídla v severní Anglii.

Autorka se drží reálií z knih A. C. Doylea a námětu přizpůsobuje také styl a jazyk. Vyprávění v Ich-formě z Watsonova pohledu plyne ve svižném tempu bez významných odboček. Kapitoly jsou rozděleny do devíti částí, jež jsou uvozeny citáty slavných mužů. Objevují se například Goethova výstižná slova: „Všechno je jednodušší, než si myslíte, a zároveň složitější, než si představujete.“

Otázka, která mě během čtení neustále pronásledovala, se netázala, zda je tohle dílo dobré, ale zněla následovně: Má to smysl? Tím mám na mysli psaní nových příběhů o Sherlocku Holmesovi, když jeho autor je skoro devadesát let mrtvý, kopírování stylu a přebírání postav. Román MacBirdové nepřináší do světa Sherlocka Holmese žádné novinky a čerpá ze současné vlny zájmu o tohoto geniálního detektiva. To ovšem neznamená, že je špatný, naopak řemeslně je dobře zvládnutý a bez pochyby potěší nejednoho milovníka detektivek.

Sherlock Holmes zkrátka nestárne. I v jednadvacátém století oslovuje čtenáře po celém světě a stává se častým námětem filmových či seriálových adaptací a volných pokračování v různých podobách. Doylova postava se bez nadsázky stala prototypem detektiva. Dokonce i Hercule Poirot, další ze světově proslulých soukromých detektivů, byl do velké míry inspirován svým anglickým předchůdcem. Pokud obdivujete klasické detektivky, román Umění v krvi (Dobrodružství Sherlocka Holmese) si jistě najde cestu do vaší knihovničky.

Autorka: Michaela Doubravová