Sfoukni svíčku a něco si přej

Tři přání jsou dalším dílem populární autorky Liane Moriarty, kterou jistě znáte díky jejím románům Na co Alice zapomněla nebo Manželovo tajemství. A pokud jste si její knihy a styl, jakým píše, oblíbili, nemůžete rozhodně vynechat ani tu nejnovější – Tři přání totiž navazují velmi úzce na již zavedenou moriartyovskou tradici společenských románů o věcech, které by se vlastně klidně mohly stát vám.

A nejvíc osloví Tři přání ty z vás, kteří mají sourozence. Ačkoli je totiž kniha příběhem o životě a o vztazích, tu hlavní roli tady pořád hraje vztah mezi třemi sestrami-trojčaty. Moriarty ze všech úhlů zkoumá sourozenecké vztahy, které jsou u tří stejně starých žen, které spolu vyrůstaly, vlastně úplně nejužší, ale zároveň také nejkomplikovanější – jak proto, že se znají tak moc, tak i proto, že se vlastně neznají tak dobře, jak si myslely.

Trio sester se totiž od sebe vlastně nemůže víc lišit. Lyn je tak trochu kariéristka a paní dokonalá, která má perfektní kariéru, perfektní dům, perfektního manžela, dvě děti, skvěle vypadá a zdá se, že žije v pohádce. Jen je ta pohádka taky trochu vyčerpávající. Na druhou stranu Gemma žije úplně jiný příběh – sama, každou chvíli v jiném domě či bytě, které hlídá jejím vlastníkům, když si odskočí někam na dovolenou, nic neřeší, snad jen jedině to, na kolikátém rande by si měla pustit chlapa do postele. A Cat? Cat měla ještě nedávno dobrou práci a hlavně skvělý vztah, s manželem se dokonce pokoušeli o miminko – než se společně plánovaná budoucnost zhroutila jako domeček z karet. Vlastně ještě rychleji.

Poprvé se s trojicí sester setkáme právě na jejich narozeninovém večírku, kde se to všechno tak otřesně semele. Ale to je jen maličký střípek, záblesk toho, na co se můžeme těšit. Vzápětí se totiž vrátíme zpátky na začátek, tedy k tomu večeru, kdy se události vedoucí k tomuto okamžiku vlastně rozběhly.

Liane Moriarty umí vyprávět poutavě i civilně zároveň. Její lehký styl je ideální pro odpočinkové odpoledne v křesle s hrnkem kávy po ruce. Svého čtenáře ale nenudí ničím hloupým nebo nedomyšleným, naopak! Její romány jsou romány (spíše) pro ženy v tom nejlepším slova smyslu – chytré, zábavné a pokaždé jiné, ačkoli s jasným podpisem své autorky. Ve vyprávění se nespoléhá jen na prosté popisování – střídá perspektivy, a tak se na svět můžete chvíli dívat po boku Lyn, chvíli s Gemmou nebo Cat. Kromě toho prokládá klasický příběh jakýmisi flashbacky – hned na úvod nám odvypráví narozeninovou historku z pohledu hostů restaurace, sem tam vloží vzpomínky zdravotní sestry, která byla přítomna porodu trojčat, jindy zase náhodné známosti, která se snažila jednu ze sester „zamlada“ sbalit v klubu. A pak jsou tu nesčetné maily, články a seznamy, díky kterým jsou životy tří sester tak trochu hmatatelnější a skutečnější.

Tři přání jsou příběhem tří životů, tří propletených osudů, nešťastných náhod, vztahových peripetií, depresí i šťastných konců. A na konec se prostě potřebujete dostat, už jen proto, abyste zjistili, co se to na té oslavě narozenin vlastně stalo.

Hodnocení: 75 %

Autorka: Katka Stupková