187b7a90

Seznamte se, Johana

S Johanou se poprvé potkáváme v 80. letech. Bude jí 11, žije se svou maminkou, která pracuje v knihovně a s babičkou, která nemůže na nohy. Tatínek od nich odešel už dávno a maminka se marně snaží najít si nový vztah. S Johanou prožíváme její školní léta, přátelství s kamarádkou Simonou i strejdy, kteří se u nich doma po smrti babičky střídají. I Johana zažívá první lásky a zklamání, to vše v turbulentní době po sametové revoluci a v divokých devadesátkách. Generace Husákových dětí je první, která může cestovat, podnikat, realizovat se. Jenže to s sebou nese i odkládání rodiny, tlak na výkon a důraz na materiální hodnoty. Jak se s tím popasuje Johana, která má se vztahy problémy od malička? A pomůže jí, když začne pátrat po svém biologickém otci?

Johana je literární experiment. Za jeho vznikem stojí hned tři dámy: Zuzana Dostálová, Pavla Horáková,  Alena Scheinostová, které knihu, nebo spíš novelu, společně sepsaly. Knihu si rozdělily podle životních etap hrdinky – na dětství, dospívání a dospělý věk. Nemusíte se ale bát, že by kniha byla napsaná třemi odlišnými styly. Myslím, že až na drobné stylistické rozdíly, kterých si všimnete jen při velmi pozorném čtení, rozdílné autorství částí knihy vůbec nepostřehnete.

Johana je knížka, která se velmi dobře čte, přečetla jsem ji prakticky na ex během jednoho odpoledne. Bavil mě způsob, jak nenápadně jsou do knihy zakomponovány historické události a tehdejší reálie. Myslím, že to ale ocení spíše dříve narozená generace, která tuhle dobu prožila. Céčka jsou možná profláklá, ale co taková Mixela? Jestlipak mladší čtenář pochopí, co to asi Simonin otec podepsal? Johana a její třicetiletá pouť životem mi připomínala televizní seriál Vyprávěj. Divné oblečení a tehdejší popkultura. Na druhou stranu příběh Johany zas tak extrovní není. Klouže se po povrchu, nic zásadního se neděje a je dost předvídatelné, jakým směrem se bude děj vyvíjet. Prostředí i partneři jsou sice chvílemi exotičtí, ale nikam moc to nespěje. Možná by stálo za to do budoucna nad nějakou dějovou linkou víc zapřemýšlet.

Autorka: Hana Kubíková