Šeherezádiny příběhy znovu ožívají

V daleké zemi Chorásán vládne tvrdou rukou kalif Chálid Ibn al-Rašíd, duševně sužován a lidem nemilován. Každou noc si za ženu volí jednu dívku, kterou následující den, za jiskřivého rozbřesku, jež předznamenává jednoznačnou smrt, nechává oběsit na hedvábném provaze. Nevinné dívky mu padají za oběti, aniž by kdokoliv tušil, proč tomu tak je. Jednou z jeho zbytečných obětí se stala i mladá Šíva, jejíž smrt nevědomky ovlivnila další životní osudy kalifa. A nejen jeho.

Šívinou smrtí není zasažena pouze nejbližší rodina, ale i její nejlepší přítelkyně Šeherezáda. Pojila je léta bezmezného přátelství, svěřovaly si navzájem tajemství a obavy, prožívaly spolu každý okamžik, ale o to všechno je Chálid připravil. Navždy. Šeherezáda je proto odhodlána Šívinu zbytečnou smrt pomstít. A tak se dobrovolně stane další kalifovou ženou, aby učinila spravedlnosti zadost. Tím, že nadobro ukončí krutovládu Chálida, netvora, který si bere životy podle libosti, bez špetky svědomí a studu. A především tím, že přežije následující rozbřesk.

Šeherezáda noc za nocí okouzluje kalifa svými příběhy, i když netuší, zda se dalšího východu slunce dožije. Přesto se stále více přibližuje ke svému cíli, jenže co má učinit ve chvíli, kdy k Chálidovi začne cítit něco víc? Zjišťuje, že v srdci není takový netvor, za jakého ho celý Chorásán považuje, že v sobě ukrývá tajemství, které může ovlivnit jejich životy… Co má Šeherezáda učinit, když čelí rozbouřenosti svých citů? Je vůbec možné milovat, a zároveň nenávidět?

Převyprávění příběhu Tisíce a jedné noci v podobě knihy Pomsta & Rozbřesk naskýtá známý, ale přitom úplně nový pohled na námět. Renee Ahdieh ho dokázala pojmout napínavým a živoucím stylem, který mne nenechával vůbec chladnou. Přímo jsem sršela touhou odhalit všechna zákoutí a tajemství. Téměř každá kapitola dokázala překvapit a postavit dění do jiného světla, jež stále zesilovalo a odhalovalo více.

U knihy mne celkem překvapilo mládí postav. Přímo úměrně svému věku byly někdy až nadlidsky uvědomělé, světaznalé a sebejisté. Chálid mi byl občas sympatičtější než Šeherezáda, která dokázala lézt na nervy. Hlavně mne stále přitahoval svou aurou tajemnosti, sebetrýznění a utrpení. Nicméně oba dva dávali knize ten správný odpich, a proto se četla s lehkostí a zvědavostí.

Hodnocení: 98 %

Autorka: Pavla Krejčí