S tulákem na cestách po zničené planetě

Tulák je prvotinou britského spisovatele Petera Newmana, žádné začátečnické chyby v něm ale nehledejte. Tenhle bohatý sci-fi příběh, první díl plánované trilogie, vám vezme dech hned na prvních stránkách a donutí vás nespat celou noc. Peter Newman se totiž se svým čtenářem vůbec nemazlí – hodí vás do vody a plavte. A tak se hned na prvních stránkách ocitáte ve světě, který je naprosto nepochopitelný a těžko popsatelný. Ve světě, který obíhají dvě Slunce, protože se hvězda s ubíhajícím časem zkrátka rozpadla. Ve světě, kde se otevřela Trhlina a z ní před několika lety vylezli odporní démoni, kteří si podmanili většinu lidstva – jejich invazivní a nesmiřitelné podstaty se usídlily v lidských tělech a ovládají je, každý svým způsobem. Někteří rozdávají zvrhlé dary, jiní zkrátka zabíjejí všechny, kteří neuposlechnou jejich rozkazy.

Změnilo se všechno, protože přítomnost démonů je pro svět tak nepřirozená, že ovlivnili přírodu, ovlivnili snad i samotný čas a jejich síla se šíří doslova jako nákaza. Mnoho „čistých“ už mezi lidmi ani zvířaty nezbývá a některé mutace jsou horší než jiné.

A touhle spouští kráčí Tulák. Osaměle, nezastavitelně. Ačkoli je hlavním hrdinou příběhu, vlastně se o něm nic moc nedozvíte a statečný bojovník zůstává jakousi věčnou enigmou. Tulák totiž nemluví. Nese zpívající meč, se kterým dokáže zázraky, a pod kabátem skrývá malé dítě, které se rozhodl chránit svým životem. Cíl jeho cesty je neznámý, důvod stejně tak, jen od prvních řádků víte, že na jeho cestě závisí mnohé.

Peteru Newmanovi se podařilo vystavět zvrácený a nebezpečný svět plný smrti, zmaru a rozkladu, kde všechno dobré bylo překrouceno v ohyzdnou nápodobu své původní podstaty. Lidstvo tváří v tvář zlu nakonec ukázalo svou slabost a démony a jejich moc, jejich úplatky tak nějak přijalo do svého života. A na tomto zkaženém pozadí autor demonstruje sílu obyčejného dobra i to, jak je těžké tohle dobro udržet při životě, když se svět hroutí.

Je těžké vybudovat napětí a postavit příběh, ve kterém budete hlavní postavě držet palce a bezmezně jí fandit, bez toho, abyste prozradili její motivaci. A přesto se to Newmanovi podařilo a vám hned bude jasné, na čí straně stát. A to navzdory tomu, že do Tulákovy minulosti proniknete spíše až v druhé části knihy. Autor totiž vyprávění z přítomnosti střídá s lekcemi historie, o tom, jak ke zkáze světa došlo a jak vznikaly ty nejmocnější kreatury z rodu démonů. A tato historická okénka pak plynule navážou na Tulákův osud, který je s osudem světa spjat pevněji, než byste u obyčejného bojovníka čekali.

Pro mě tou nejsilnější devízou celého vyprávění byly detaily. Detaily ze života postav, ale také drobnosti, kterými Newman okořenil prostředí nebo vzhled bytostí nakažených démony. S každým dalším odstavcem, s každým dalším nápadem jsem si pořád dokola říkala „kam na tohle chodí?“, protože ačkoli ledasco hraničilo se šílenstvím, vcelku do sebe všechna kolečka zapadla a celý zkažený svět fungoval jako dobře promazaný stroj. Peter Newman zkrátka dokázal, že jeho fantazie je bohatá a rozhodně má světu co říct.

Tulák je kvalitní postapokalyptickou sci-fi knihou, která má co nabídnout člověku, který sci-fi příliš neholduje, ale i tomu, který knihy tohoto žánru hltá běžně. Má totiž silný příběh, zajímavé postavy a vytříbený autorský styl. A také svět, ve kterém byste žít nechtěli. A to jako ingredience pro dobré čtení stačí, nemyslíte? Já se už těším na další díl!

Autorka: Katka Stupková