S Horowitzem to nebude tak prosté, milý Watsone

Kniha o Sherlocku Holmesovi bez Sherlocka Holmese, přesně to je román z pera Anthonyho Horowitze s názvem Moriarty. Přivádí nás do chvíle, kdy světoznámý detektiv a jeho úhlavní nemesis umírají v Recheinbašských vodopádech po vzájemném souboji. Londýnu ale není souzeno zůstat bez krále zločinu dlouho. Na město už si brousí zuby Clarence Devereux, americký génius a kriminálník. Chase a Jones mají za úkol Devereuxe dopadnout, podaří se jim to? A dokážou vyplnit prostor, který v detektivním světě zanechali Holmes a Watson?

Anthony Horowitz se stal první autorem románu ze světa Sherlocka Holmese, který autorizovala společnost pozůstalosti Arthura Conana Doyla. Jeho prvním román Dům hedvábí měl neuvěřitelný úspěch. Horowitzovi se podařilo navodit přesnou atmosféru Londýna konce 19. století. Dokonce dokázal vystihnout i Doylův styl tak, aniž by byl považován za hloupého napodobovatele.

A podobné je to i s jeho druhou knihou, která nese jméno Holmesova největšího nepřítele a nejobávanějšího zločince, jenž ovládl celý Londýn. Jenže obě tyto postavy jsou mrtvé, jak tedy Horowitz zvládl oživit jejich příběh? Jednoduše! Představil čtenářům postavy, které – ačkoliv až příliš podezřele připomínají Holmese a Watsona – jsou stále svým způsobem originální.

Horowitz v knize dokonale vystihl náturu Doylových příběhů i přesto, že pracoval s jinými hlavními postavami. A jde ještě o pár kroků dál. Dá se říct, že se pokouší – a daří se mu to – Doyla trumfnout v nápaditosti detektivní zápletky, nebo minimálně v jejím řešení. Dějové zvraty jsou nečekané a překvapivé, nakonec člověku ale dojde, odkud vítr vane.

Román Moriarty je drsnější než jakákoliv Doylova kniha. Horowitz  se nebojí ukázat realitu tehdejšího světa, kruté detaily zločinů i běžného života, dokáže vytvořit mnohem větší napětí. Navíc jeho kniha postrádá ty známé chybky, kterých se legendární autor tak často dopouštěl.

Jediný problém, který může čtenář zachytit, je pomalý start. Ačkoliv je úvod do situace nepopiratelně nutný, je také nepopiratelně nudný. Ale pozor – než se rozhodnete knihu odložit, dejte jí ještě čas. Tempo, jakým se rozjede po pár stranách, bude více než dostačující.

Horowitz dělá Doylovi opravdu skvělé jméno. Ačkoliv si vlastně z jeho příběhu vypůjčil už jen závan Sherlocka Holmese, dokázal připravit neskutečnou jízdu ulicemi Londýna 19. století. A to se vším všudy. Včetně až nechutně geniálního detektiva a přirozeně i odporně vychytralého zločince.

Autorka: Dáša Čechová