0ee4cfa1

Ryby plaší vrah

Tonda mezi své novopečené „kumpány“ zapadl poměrně rychle. Rybaření ho baví, dokonce to vypadá, že by mohl ve svém věku ještě zažehnout jiskřičku vášně. Pomáhá zjistit, kdo krade místním ryby a k tomu všemu vzpomíná na případy ze své praxe, které pro radost svou i přátel sepisuje během dlouhých zimních večerů. Tři provázané příběhy se odehrávají v nepříliš vzdálené minulosti, děj je zasazen jak do bouřlivých porevolučních let, v nichž byla zločinnost na vzestupu, tak i do totalitního období, kdy Antonín jako kriminalista teprve začínal.

Autor přibližuje pečlivou mravenčí práci kriminalistů, v níž je důležitý i ten nejmenší detail, který může změnit směr vyšetřování.

Jiří Pešaut je autorem několika knih s rybářskou tématikou. V tomto povídkovém románu rybaření doplnil o detektivní linku a čtenářům nabízí „poctivé a hutné mordy“, v nichž o násilí a krev není nouze, i když některé scény možná až moc připomínají americké akční kriminálky. Na druhou stranu se nebojí zadrnkat na poetickou notu barvitými popisy přírody i samotného rybolovu.

„Je tam!“ ohlásil vítězoslavně Vaněk a začal rybu zkušeně přitahovat. Ta se však jen tak jednoduše vzdát nechtěla. Namířila si to po proudu rovnou dolů. Vydra Vaněk se tím však nenechal rozházet, jemně přitáhl brzdu a opatrně rozdivočelou rybu otočil. Snažila se sice co nejdéle držet u dna, ale s tím si rybář poradil. Pomalu, ale jistě ji přitahoval a po krátké chvilce se již v podběráku třepetala krásná podoustev. (Str. 29)

Autor píše hovorovou a obecnou češtinou, scénami z běžného života obyčejných lidí dokáže vtáhnout do děje. Hojné používání dialogů mezi postavami působí svižně a čtenář nemá čas se nudit.

Nechybí ani romantická linie. Jak to dopadne, když Antonínovi do cesty vstoupí žena o mnoho let mladší, než je on sám?

Pro kvalitnější čtenářský zážitek by však kniha potřebovala podrobnější redakční práce, vychytat pravopisné i věcné chyby (záměna mě x mně, zmatek ve jméně jedné z postav).

Rybářské detektivky jsou vcelku sympatickým počinem, určitě se budou líbit všem, kteří vyhledávají neotřelé kriminální případy, pobaví i poučí příznivce rybaření. Jste-li zálibou „tichých bláznů“ nepolíbení, dozvíte se pár užitečných a zajímavých informací ze světa rybolovu, například jaká návnada už není moderní a jak si vybrat správný prut.

Troufám si říct, že po knížce mohou s přehledem sáhnout i ženy, které ocení milostnou zápletku i humor prostupující celým příběhem.

Barbora Javorková