3e651579

Rodinný příběh plný naděje a optimismu

Marice je šestadvacet. Poměrně nezávislá, moderní žena vyznává krédo, že nejlepší je na nikoho a na nic se nevázat. Svůj názor musí přehodnotit ve chvíli, kdy při autonehodě umírá její starší sestra Viola s manželem. Marika ruší plánovaný let na Nový Zéland a rozhodne se postarat o malou neteř Violku, která po sestře zůstala. Před lety se obě ocitly ve stejné situaci a byla to právě Viola, která Mariku po smrti rodičů vychovala.

Violka je nesmírně šikovná holčička a Marika ji má bezmezně ráda, po nehodě však přestala mluvit. Violčiny psychické problémy bohužel nejsou to jediné, co Mariku trápí. Na dveře klepou lichváři, u nichž si Violin manžel napůjčoval peníze, je třeba řídit firmu, která mu patřila a udělat si pořádek i ve vlastním životě. Marika má přes všechny peripetie jednu velkou výhodu: o nejbližší příbuzné sice přišla, ale pořád má kolem sebe přátele a taky Violku, která ji drží nad vodou.

Mariku je snadné si oblíbit. Na nic si nehraje, je přímá, za slupkou nezávislosti skrývá dobrosrdečnost a citlivou povahu. Přiznává i chyby a slabosti, které se, v souladu s novou životní etapou po boku malé neteře, snaží odbourat. Jsme svědkem jejich nejnitěrnějších pocitů, kdy váhá, zda to, co dělá, má smysl. Největší sympatie si získává především tím, jak se snaží vytvořit Violce dokonalé zázemí, aby holčička citově nestrádala. Právě to je tahounem knihy. Milá, veselá Violka totiž přiroste k srdci i vám.

Mirka Skočílková je vystudovaná učitelka, její život se točí kolem matematiky. Psaní bere jako relax a vyvážení strohého světa čísel. Violka je její první vydanou knihou a je třeba říct, že se jedná o opravdu povedený počin. Autorka má lehkou ruku, píše poutavě, s lehkostí, devizou jsou čtivé dialogy mezi postavami knihy.

Vážná témata dokáže zmírnit jemným humorem, a i když na Mariku čekají opravdu zlé a nepříjemné věci, pořád v ději udržuje stálou hladinu optimismu.

Violka je román o rodinných vztazích i milostných propletencích – ano, Marika není kus kamene, ale hezká, zdravá ženská, která touží po lásce. Také je o všemožných peripetiích, které nám život někdy do cesty přivalí. Román kráčí ve stopách emotivních rodinných příběhů, jaké píše například Táňa Keleová-Vasilková, takže si troufám říct, že určitě přitáhne její příznivkyně. Tím, že je Mirka Skočílková téměř o dvě desítky let mladší a dokáže se s přehledem ztotožnit se svou mladou knižní hrdinkou, určitě zaujme i mladší čtenářky.

Barbora Javorková