Rockové legendy z jiného úhlu pohledu

3. 4. 2019 v 09.00

U nakladatelství Host vyšla opravdu neobvyklá novela, kterou sepsala argentinská spisovatelka Mariana Enríquez. Sama autorka se v roce 2016 v České republice blýskla titulem Co nám oheň vzal. Čtenáři, kteří již mají načteno více jejích knih, moc dobře ví, že se v dílech setkají s jistou morbidností, která se nevyhnula ani knize Tohle je moře.

Styl psaní novely Tohle je moře je z počátku velmi fantaskní. Ona nadpřirozenost se váže nejen k ději, ale právě i k danému vyprávění, které může být značně matoucí. Rychlá a stručná forma vyprávění nemusí všem čtenářům vyhovovat, protože neobsáhne vše a působí spíše jako by se příběh odehrával na povrchu. Postupně se dozvídáte něco málo o magické sféře, která není přesně představená, a tak pokud nezapojíte vlastní představivost, můžete zůstat tápat.

Jako by se daný svět pohyboval intuitivně a neměl pevné základy, protože se vám proměňuje před očima. Tuto smyslnost je možné brát jako klad i zápor, jelikož ne všem čtenářům bude proměnlivý záměr vyhovovat. Každý si totiž určité prvky může vysvětlovat po svém a dodat tak nevyřčené mytologii vlastní tvary. To je na knize dle mého opravdu fascinující, ale na druhou stranu také frustrující. Netušíte totiž, jestli bylo záměrem nadnést onen kouzelný příběh až v takových rozměrech, kde si nejste jistí jeho propracovaností.

Zanést do rozverného a snového světa rockové hvězdy je opravdu vynikající nápad, který už dle anotace spousty čtenářů naláká. Ovšem skutečné legendy jsou v díle spíše zmíněné nebo je jim věnována minimální část, zatímco samotný příběh pojednává o nové rodící se rockové legendě.

James Evans je fiktivní postava, nikoliv skutečný rockový bůh, kterého byste měli možnost si poslechnout. To mu však na zajímavosti neubírá. Autorka měla zřejmě v úmyslu načrtnout spíše jeho siluetu idola než vnitřní duši. Vnímáte ho jako modlu, která je schopný strhnout davy, ovšem stejně jako ústřední hrdinka Helena jím spíše proplouváte. Nic není pevně stanovené, i když poznáváte jeho i rockové prostředí a od začátku víte, kam jeho život směřuje.

Krátká životní pouť se neobejde bez prvků romance, která je v tomto případě opředená jistou zvráceností. Což může některé čtenářky opravdu potěšit, máte-li chuť na něco odvážného.

Autorka Mariana Enríquez uchopila zajímavý námět opravdu tvůrčím způsobem, ale na malém prostoru neměla možnosti, aby jej prohloubila, a tak se potýkáte spíše s nápaditým náčrtem než hlubším ztvárněním. Záleží na vás, jak se vám kniha zalíbí. Někdo Tohle je moře odsoudí jako nehodící se, jiný ji bude považovat za geniální počin. Hranice se zdá být velmi tenká. Pokud máte v oblibě morbidní prvky a nostalgickou až depresivní atmosféru, která se z mystična v tomto případě rodí, zřejmě si vás získá.

Na sto padesáti stránkách se rozkládá prazvláštní příběh, vyvíjející se z neobvyklé mytologické stránky, kterou autorka originálně vytvořila. Kniha se nejspíš zalíbí čtenářkám, které mají v oblibě rock a choré drama. Je potřeba brát knihu jako možnost rozšířit obzory a fantazii.

Chensie Ips/Ivona Šabíková-Salvová