Přineste mi skalp!

23. 4. 2015 v 16.23

Čekání o přibližné délce jednoho půl roku se vyplatilo. CREW v češtině přináší pokračování komiksových Skalpů dvojice Aaron-Guéra. A jestli lze něco hned ze samého začátku říci, tak rozhodně poznámku, že autoři nikterak ve své svéráznosti neustoupili ani o zaprášenou píď...

Skalpy s podtitulem Kasino v rytmu boogie naskakují na zběsilé tempo prvního knižního svazku. A ani na malou chvíli, narozdíl od svého předchůdce, nepolevují. Nejen ve svém rytmu, ale i ve způsobu vyprávění zhutňují děj na maximum, aby jen a jen podpořili agresivitu a drsnost – kresby i příběhu. 

Sledujeme Dashiella Zlého koně, který se po návratu do rezervace Prérijní růže nechá se zaměstnat místním bossem Lincolnem Rudou vránou v kmenové policii a bez uzardění hodlá vyčistit krajiny od výrobců drog. Jenže by bylo naivní se nechat zcela zmást. Rudá vrána má i svůj temný stín – šéfuje místnímu podsvětí. A jestliže Rudá vrána disponuje i druhou tváří, stejně tak Zlý kůň má svoji trošku do mlýna. V utajení totiž pracuje jako agent FBI. 

Vyprávění se tentokrát soustředí na jednu jedinou noc – velmi zásadní. Má se otevírat nové indiánské kasino. A věřte, že otevíračka to nebude zcela bez zádrhelů. A jak už první svazek naznačil, Jason Aaron umí odvyprávět i zlomek vteřiny na několik způsobů a zatáhnout do něj záchvěvy letité minulosti. Práce s flashbacky je tentokrát ještě sevřenější a funkčnější pro vývoj toho, co sledujeme v přítomnosti. Dokáže napovídat, odkrývat motivaci, stejně jako problematizovat tok děje a nutit nás k přehodnocování. Tak či onak, Aaronovo vyprávění je provokativní i samotným způsobem podání, natož pak obsahem, který v sobě nese. 

Nelze totiž rozhodně čekat, že by Skalpy představovaly čtivo pro náctileté. Když odmyslím pár vtipných vulgárních hříček s jazykem, zůstává brutální boj o přežití a o moc. Dohledat v oknech příkladné hrdinství představuje práci natolik zbytečnou, jak zbytečná může být sadba ředkviček do zamrzlé jílovité zeminy. A de facto obdobnou definici stylu si připojte i ke kresbě R. M. Guérry. Vesměs expresivní tahy nepřestávají být ani ve velmi vypjatých okamžicích čitelné. Ne že by tolik Guérra řešil příkladnou kompozici, naopak – mnohdy jsou okna jakoby nahodilá, jejich obsah působí jako rozechvělé snímání ruční kamerou. Barevnost, o kterou se tentokrát postarala koloristka Giulie Bruscová, nectí realitu, nýbrž rozpoložení postav a adekvátnost situace, v níž se nacházejí. Poradí si s monochromatičností, stejně jako s kombinací několika výrazných a odlišných tónů. (Mrkněte na scénu z drůbežárny, lahůdka! – a to píšu jako letitý vegetarián)

Sečteno a podtrženo, Skalpy pokračují ve své brilantně vykročené cestě. Doufejme, že série bude nadále vycházet, tuzemský komiksový trh by totiž přišel o jeden z nejzajímavějších počinů.

Hodnocení: 95 %

Autor: Lukáš Gregor

Komentáře k článku

(Nebude zobrazen v komentáři)

Související

Mohlo by vás zajímat

Náš web zlepšujme pomocí cookies. Do vašeho zařízení ukládáme také cookies třetích stran. Pokud nám dáte souhlas, můžeme náš web také přizpůsobit podle vašeho chování při jeho prohlížení a s vaším souhlasem tyto informace také předat reklamním společnostem a sociálním sítím, aby vám zobrazily cílenou reklamu nebo za účelem e-mailového oslovení. Svůj souhlas můžete odvolat a vybrané cookies odmítnout prostřednictvím linků níže. Více informací Změnit nastavení Rozumím