Příběh mezi řádky

22. 10. 2015 v 12.03

Umberto Eco, Neil Gaiman – třeba v takové společnosti si mnozí recenzenti představují autora Mika Careyho. Na prvního navazuje v postmoderní hře s fakty (z historie a literatury) a vyprávěním, na druhého se svým příklonem k urban fantasy a tvorbě čtenářsky náročnějšího komiksu. Právě vychází jeho Mezi řádky.

Projekt, který si nejprve odzkoušel existenci mezi českými čtenáři na stránkách časopisu CREW, dostal s příchodem podzimu i knižní vazbu. Nakladatelství CREW tak otevírá novou sérii (začleněnou pod značku VERTIGO), a to s nemalými ambicemi. Vlastně se jim nelze divit. Mezi řádky se dočkalo v zahraničí velmi pozitivního přijetí. U nás dost možná bude chtít CREW překonat úspěch a kvality Mýtů, Lucifera či Hellblazera. Odpovědi, zda umělecky bude Carey atakovat i sérii se Sandmanem, si necháme raději na jindy. Až přijde čas. Nyní totiž zatím přišel pouze první díl, první kniha, která každopádně zvědavost a očekávání vzbuzuje.

Mike Carey si totiž začal vystavovat napínavý komiksový román kolem ústředního tématu síly literatury – co všechno kniha dokáže? Jak moc může vstoupit literární hrdina do reálného života svých čtenářů? Jak moc vlastně může být fikce odrazem skutečnosti a naopak? Vytváří postavu Tommy Taylora, de facto jde o hrdinu takřka totožného s Harry Potterem, jehož Carey vnímá jako archetyp veleúspěšné fikční postavy, jež ovlivňuje čtenáře a svět. A s Tommym přichází i reálný člověk, Taylor, syn autora, který však ke svému otci nenašel během života cestu a dost možná už ji nikdy neobjeví. Člověk, který se stal obětí románů… a možná že přijde kvůli tomu i o život.

Kresba komiksových oken patří Peteru Grossovi. O něm se toho tolik ve spojitosti s Mezi řádky nepíše, což vlastně ani nepřekvapí. Zatímco obsahem bude Carey pravděpodobně víc a víc zatahovat do děje naši schopnost vnímat zápletku v širších perspektivách, o čemž svědčí i závěr prvního dílu, Gross naopak zvýšenou pozornost nevyžaduje. Jeho ilustrace jsou čisté, jednoduché, místy v něčem až nudné. (Jak by to celé vypadalo, kdyby i „okna komiksu“ vytvářel japonský malíř Yuko Shimizua, jenž se postaral o obálku a vložené předěly? Hmmm…)

V Mezi řádky se toho v první knize více (zcela logicky) otevírá, komnaty možných budoucích dějů, objevují se postavy, které (asi) budou hrát podstatnou roli, tajemství, jež v něco postupně vyústí. Zatím tak získáváme velmi málo záchytných bodů. Coby rozjezd série představuje první svazek nadějné vykročení, i přes určitou kolísavost tempa a chvílemi zbytečnou topornost hrdiny. Celkový koncept proto láká o něco více, než samotný výsledek první knihy.

Hodnocení: 75 %