Prezidenti očima služebnictva

Pracují v anonymitě, nenápadně, veřejnost o nich neví zhola nic a přece jsou to oni, kdo z první řady sledují často dramatické představení odehrávající se za zdmi Bílého domu. Mluvíme o lidech, kteří obětují svůj soukromý a rodinný život a s neuvěřitelnou oddaností a loajalitou pomáhají první rodině se v rezidenci cítit jako doma. Autorce Kate Browerové se povedl docela zajímavý počin, když z více než stovky většinou bývalých zaměstnanců dokázala vytáhnout zajímavosti a podrobnosti o obyvatelích, kteří si své soukromí pečlivě chrání, a sepsala je do finální podoby knihy Tajný život v Bílém domě, kterou otevírá vrata tohoto věhlasného prezidentského sídla a nabízí zvědavým čtenářům návštěvu za hranicemi obyčejné prohlídky.

Text není řazen chronologicky dle vládnoucích prezidentů, jak by se dalo očekávat, ale spíše tématicky. V jednotlivých kapitolách se probírají nejrůznější záležitosti – od inauguračních dnů a stěhování jednotlivých prezidentských rodin, přes rasové problémy až po dětství v Bílém domě s agenty tajné služby za zády. Tyto a řada dalších otázek se povedlo autorce důkladně rozebrat a podat celkem netradičním způsobem. Z úst jednotlivých dveřníků, vrchních ceremoniářů a tajemníků pro společenský styk se tak dozvídáme lecjaké zajímavosti a odhaluje se nám fascinující svět, do kterého většina běžných smrtelníků nemá šanci nahlédnout.

Navzdory očekávání se nedozvíte žádné nestydaté pikantnosti ani žhavé drby. Jedná se spíše o zábavné historky a postřehy ze soukromého života amerických prezidentů. Poznáte jejich náturu a zvláštní libůstky. Zajímá vás, který prezident byl totálně posedlý sprchou? Která první dáma doháněla služebnictvo k šílenství svými nesplnitelnými požadavky? Či jaký je to pocit, potkat svého prezidenta nahého? Nu, nakonec uznáte, že personál Bílého domu to opravdu nemá snadné.

Milovníky vypjatých situací bude jistě zajímat svědectví, jak se Bílý dům popasoval s národními tragédiemi jako byly teroristické útoky 11. září 2001 či atentát na prezidenta Kennedyho v roce 1963. Autorka se nevyhnula ani ožehavým skandálům, jako byla nechvalně známá aféra Watergate či provalení Clintonova vztahu s Monikou Lewinskou. Přesto se zpovídaní zaměstnanci vyvarují jakýchkoli soudů a jen čistě popisují dané situace a okamžiky. Úcta k úřadu hlavy státu zkrátka prostupuje celou knihou.

Text je stylizován do podoby jakéhosi vyprávění, do kterého vstupují postřehy a osudy jednotlivých zaměstnanců, prvních dam či dětí prezidentů. Ačkoli se jména jednotlivých členů personálu střídají jak na bežícím pásu a autorka přeskakuje od jednoho prezidenta k druhému, celkově text nepůsobí chaoticky, ale naopak je velmi čtivý a chytlavý. Jen bych ocenila, kdyby byla kniha doplněna o seznam prezidentů dle období, kdy byli u moci. Pokud čtenář není sběhlý v americké historii, jistě to uvítá.

Pokud toužíte nakouknout do oken nejslavnější americké rezidence a dozvědět se, jak to v Bílém domě chodí, tahle kniha vás rozhodně zaujme. Stejně tak bych ji doporučila těm, kteří se zajímají o americkou historii, neboť střípky ze života amerických prezidentů prostřednictvím těch, kteří stojí v pozadí, rozhodně stojí za přečtení. Kniha se autorce opravdu povedla a můžu vás ujistit, že lídry americké velmoci najednou uvidíte v úplně jiném světle.

Autorka: Monika Riesová