Poznejte příběh neohroženého přeběhlíka Čtyřky

O Tris Priorové toho víme opravdu hodně. To, že se nikdy pořádně nehodila do Odevzdanosti, že se rozhodla změnit svůj osud a zběhnout od své frakce, čím vším si musela během výcviku projít a jak se její svět změnil v den, kdy měla být slavnostně prohlášena za plnohodnotnou Neohroženou. Svůj příběh započala jako nesobecká, drobná dívka v šedém a zakončila jej jako hrdinka se vším všudy. Významnou postavou celé trilogie Divergence byl však i Tobias, známý jako Čtyřka. Bez něj by se nejspíš Tris vůbec nepodařilo projít tvrdým nováčkovským výcvikem. Tahle sbírka povídek jen dokazuje, jak málo ho doopravdy známe.

Veronica Rothová vytvořila Tobiasovi hodně pohnutou minulost, díky které se stal snad historicky prvním přeběhlíkem, který odešel z Odevzdanosti do frakce Neohrožených. O Tobiasovi víme, že mu maminka umřela, když byl ještě dítě, a že zůstal se svým despotickým otcem. Po letech trpění fyzického násilí by mu jen málokdo vyčítal, že chtěl od otce utéct co možná nejdál. Proč si ale zvolil zrovna násilnickou neohroženost a neuchýlil se raději mezi spokojené Mírumilovné? Proč nedal přednost Sečtělosti či Upřímnosti? Na otázky ohledně Tobiasovy volby odpovídá první povídka zvaná „Přeběhlík“. Na tu pak navazuje „Nováček“, ve kterém se musí teď už Čtyřka poprat o své místo ve frakci s ostatními přeběhlíky – a hlavně s Ericem. V té době sice nováčky nečekala možnost, že skončí mezi odpadlíky, pokud se neumístí ve správné polovině žebříčku, ani mezi sebou nebojovali až do neschopnosti jednoho pokračovat dále, ale se svými nejhoršími nočními můrami se museli poprat stejně.

„Měli bychom ti vymyslet nový jméno,“ prohodí nenuceně. „Něco tvrdšího než ‚Škrob‘. Možná ‚Břitva‘ nebo ‚Zabiják‘.“

Část „Syn“ se odehrává po ukončení výcviku nováčků. Všichni víme, že byl Čtyřka ve svém ročníku nejlepší a Eric skončil na druhém místě. Přesto se Eric stal jedním z lídrů Neohrožených a Tobias skončil na dozorně, ke které si bere jednou za rok navíc výcvik nováčků. Kromě rozhodnutí, čím přispěje k chodu frakce a celého města si Čtyřka zvyká na život Neohroženého a snaží se odhalit, co mají Max s Jeanine Matthewsovou za lubem.

„Ty vole, Prošvihls to!“ řekne Zeke účastně. V očích má starost. „O dobrý fleky se strhla rvačka. Teď můžeš dělat tak akorát hajzlbábu! Kdes byl?“

Poslední povídka, „Zrádce“, začíná o návštěvním dnu během výcviku Tris, Willa, Christiny a ostatních. Je až legrační sledovat, jakým způsobem si mezi nováčky musel jejich instruktor sjednávat pořádek. Zásadním momentem vztahu našich hlavních postav bylo bezpochyby rozhodnutí Tobiase ukázat Tris svou krajinu strachu a přiznat jí, kým doopravdy je. Pravděpodobně díky jeho zranitelnosti mi ta scéna přišla z jeho pohledu ještě krásnější. Čtyřka možná je navenek drsným instruktorem nováčků, který je nešetří a neváhá po nich vrhat nože, ale uvnitř zůstal tím citlivým klukem z Odevzdanosti, který neváhá pomoci slabším.

Divergentní povídky jsou jedinečným náhledem do Tobiasovy duše a odkrývají pozadí mnohých zásadních rozhodnutí, která musel učinit. Čtyři povídky doplňují ještě tři krátké scény, které se objevily v Divergenci a dokreslují tak Čtyřkův vztah k Tris od chvíle, kdy se poprvé potkali. Navíc se prostřednictvím Čtyřkova vyprávění vrací známé postavy jako Zeke, Shauna, Amar, Tori a další. Po přečtení Aliance působí tyhle příběhy jako opravdový balzám na duši. Taková pomyslná třešinka na divergentním dortu. A samozřejmě hodně sladká.

Přečíst si tenhle soubor povídek je pro každého fanouška Divergence naprostá nutnost. Už jen proto, že tohle je ten „starý dobrý Čtyřka“ a jeho příběh. Ovšem pokud ve vás zanechala Aliance tak hluboké stopy, jako ve mě, nejspíš už máte Čtyřku dávno na svém wishlistu. A pokud tam ještě není, pak je nejvyšší čas to napravit.

Autorka: Markéta Kubalová